Villaägarna i Malmberget, Svappavaara och Kiruna får nya hus

LKAB tillmötesgår Villaägarnas krav på att de småhusägare som tvingas flytta till följd av att LKAB:s gruvor i Malmberget, Svappavaara och Kiruna expanderar, ska få nya hus. Det rör sig sammantaget om flera hundra småhusägare under de närmaste 10-15 åren.

Ett stort antal bostäder i Malmberget, Svappavaara och Kiruna ska rivas under de kommande åren för att bereda plats för LKAB:s fortsatta gruvdrift. Tidigare har berörda småhusägare fått en ersättning på marknadsvärdet plus 25 procent enligt expropriationslagens ersättningsmodell. Men den ersättningen når inte upp till nybyggnadskostnaden. Många har därför lämnat Malmfälten och köpt sig nya boenden på annan ort. En stor del av de bostäder som har rivits, har på grund detta inte ersatts med nya bostäder.

- Villaägarnas Riksförbund ser positivt på att LKAB nu bekostar nya småhus för dem som berörs av LKAB:s expansion. Det här kommer att betyda oerhört mycket ekonomiskt för de småhusägare som tvingas flytta. Sammantaget rör det sig om flera hundra miljoner kronor för samtliga drabbade småhusägare, säger Villaägarnas chefsjurist Ulf Stenberg.

Villaägarnas Riksförbund har i runt tio år arbetat med frågan om att de som tvingas flytta, ska få nya hus. Förbundet har arbetat för en modell liknande den i Tyskland där de som flyttar får nya hus av gruvbolaget. Tyskland har kommit fram till modellen efter att ha flyttat flera hundra samhällen.

- Det är tilltalande att den tyska modellen för samhällsflyttar vinner gehör även i Sverige, då den bevisligen fungerar väl. Jag tror faktiskt att LKAB kommer att tjäna på att nu tillmötesgå småhusägarna. Det skulle bli svårt att rekrytera personal till gruvorna och få resten av samhällena att fungera, om det inte finns någonstans att bo till följd av att rivna hus inte ersätts. Nu kan man ha bättre tillförsikt inför framtiden i Malmberget, Svappavaara och Kiruna, säger Ulf Stenberg.

Bilagor:

Villaägarnas Riksförbunds - förslag förbättrade ersättningsregler 2

Förslag till förändrade ägardirektiv för LKAB - brev till närings- och i

Ulf Stenberg, chefsjurist, telefon 070-251 20 90
Julia Kronnäs, pressekreterare, telefon 072-222 04 56

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.