Villaägarna kräver svar om fastighetsskatten av Socialdemokraterna

Socialdemokraternas finansministerkandidat Magdalena Andersson svarade tisdagen den 2 september på SR Ekots fråga om fastighetsskatt med orden ”Vi har inga krav på att återinföra fastighetskatten i år.” Det väcker frågan om vad som händer efter årsskiftet. Villaägarna startar nu en kampanj för att få svar på den frågan före valet.

(S) standardformulering har varit att de ”inte har några förslag” om återinförd fastighetsskatt.

- Redan det kan låta som ett icke-löfte, men Magdalena Anderssons formulering går två steg längre. Vad ”inga krav i år” betyder är öppet för tolkning, och vad som händer efter en regeringsförhandling med Vänsterpartiet vet väl ingen, säger Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef på Villaägarnas Riksförbund.

Villaägarna kräver nu svar från (S). På sidan www.svarforevalet.se  ges möjlighet att maila eller tweeta en fråga till Socialdemokraterna: ”Sitter ni kvar i en regering som höjer eller återinför fastighetsskatten?”

- Det är tio dagar kvar till valet. Väljarna måste få ett svar på den frågan till dess, säger Jakob Eliasson.

Jakob Eliasson, samhällpolitisk chef, telefon 076-848 13 00
Daniel Liljeberg, chefekonom, telefon 070-915 44 99

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.