Julakuten 2016 arrangeras på Båt- och sjöfartsmuseet i Onsala den 3 – 4 december kl. 10 -16

Report this content

Alla barn har rätt till utbildning och tillsammans med nomaderna i Tanmirt, Sahara bygger vi en hållbar cirkel med flera faser för att ge tillbaka till hjärtat av mänskligheten.”, säger Victoria Ahlén, grundare av Vilostrada Foundation.

Julakuten som arrangeras för tredje året i rad ska gå till att finansiera utbildning och bildning för 300 nomader och deras barn i Tanmirt*, Sahara. Julakuten arrangeras för tredje året i rad med ett flertal lokala företagare på Onsala Båt- och Sjöfartsmuseet den 3 och 4 december. Alla är välkomna att julpyssla och delta i lotteri samt köpa fika som är inspirerat av orientaliska och marockanska smaker. Det kommer även att bjudas på underhållning av Åsa och Ulf Nomark, barnkören Voices, trolleri av Torbjörn Lindblad samt Glennartz.

Nomaderna i Sahara är ett resande folk som flyttar under hela året i Saharas öken för att få tillgång till vatten, skugga och betesmarker för sina dromedarer, getter och åsnor. För att undervisningen skall fungera är det viktigt att “skolan följer med nomaderna” där läraren förflyttar sig mellan nomadernas bosättningar och erbjuder tillgång till utbildning för både kvinnor, barn och till männen som inte vallar kamelerna eller sysslar med annat arbete under dagen. Detta gör det både intressant och utmanande att bygga upp “Nomadskolan i Tanmirt” med mobila lösningar och en fysisk “tältskola mitt i byn”.

Julakutens mål i år är att samla in 30 000 SEK. Varje insamlad 2000 SEK går till en månadslön för en av våra lokala medarbetare. Varje 50-lapp täcker en virknål med instruktioner. Tillsammans gör vi det möjligt!

*) Tanmirt betyder tack eller vår jord på berber. Vi håller den exakta geografiska positionen inom projektet hemligt för att skydda våra vänner. Vi är i ökenområdet i anslutning till Zagora, Marocko. Vi samarbetar med eko-guiden Brahim Elaabdouli, Caravane Desert et Montagne. Han är BBC:s och National Geographics utvalda guide i området.

För mer information, vänligen kontakta:
Victoria Ahlén, Vilostrada Foundation
http://www.facebook.com/vilostradafoundation , http://www.vilostrada.com/foundation/about/
+34 694 407 668(Spanien/Whatsapp)
+212 628 9012 46 (Marocko)
+ 46 704 070955 (Sverige under perioden 3-7 december 2016)
Skype: victoria.ahlen
victoria.ahlen@vilostrada.com

Victoria Ahlén
victoria.ahlen@vilostrada.com
Vilostrada Foundation är en intresseorganisation som grundades av Victoria och Joakim Ahlén 2013. Vilostrada Foundation är ett ideellt samhällsbyggarprojekt för alla barns rätt till en utbildning.

Citat

Victoria Ahlén