• Vimpeln/

Tar vara på affärsmöjligheter i hemorten - Bröderna från Alingsås investerar halv miljard i nytt köpcentrum

Report this content

Ulf och Claes Melin är entreprenörerna vars familj drivit handel i Alingsås i tre generationer. Efter snart 30 år med butikshandel i orten och de senaste 10 åren med Ica Maxi satsar nu bröderna 500 MSEK på ett nytt projekt, Vimpeln köpcentrum på över 20 000 kvm i direkt anslutning till Ica Maxi-butiken.
– När de gamla industrilokalerna bredvid oss blev tillgängliga såg vi möjligheten att fylla ett stort behov för Alingsåsborna. Man ska inte behöva åka bort från stan för att handla varor man behöver, säger Ulf Melin, en av de två initiativtagarna till Vimpeln köpcentrum.

Det första spadtaget till Vimpeln köpcentrum togs för ett par veckor sedan. Kommundirektören Susanne Öström, Magnus Kroon från Svensk handel och även den lokala skolan var närvarande. Bröderna Melin, som investerar omkring 500 MSEK i projektet drivs av att utveckla något bra för staden och regionen.

– Vi har stort lokalt stöd för projektet, både bland de som bor här, handlarna och kommunen så förutsättningarna är ovanligt bra. Ica Maxi har idag 2,3 miljoner betalande kunder om året vilket är ett mycket bra utgångsläge, det ligger nära stadskärnan och handelsindex visar att satsningen kommer att bli framgångsrik, säger Ulf Melin.

Statistik talar för ett stort behov av sällanköpsvaror i Alingsås – ett högt dagligvaruindex men ett lågt sällanköpsindex. Alingsås kommer med Vimpeln att kunna erbjuda destinationshandel, det vill säga att man åker för att handla men inte uppleva.

– Vimpeln blir ett väldigt bra komplement till övriga affärer i Alingsås. Har man mindre tid finns allt på Vimpeln och vill man ta det lugnare och flanera ligger centrum bara ett stenkast bort. Vårt upptagningsområde är cirka 150 000 potentiella besökare och ju mer som drar desto bättre.

Även kommunen har stort förtroende för både bröderna Melin som entreprenörer och projektet Vimpeln.

– Vimpeln kommer att bli ett bra tillskott till våra befintliga butiker. Den här satsningen skapar nödvändiga ytor som medför att Alingsås indexsiffror för volymhandeln får möjlighet att öka. Vimpeln skapar dessutom nya, viktiga arbetstillfällen, inte minst för ungdomar vilket är väldigt viktigt. Claes och Ulf har ett starkt personligt engagemang för sin hemkommun. Båda är goda exempel på eldsjälar som bidrar till utvecklingen av staden, säger Susanne Öström, kommundirektör i Alingsås.

Satsningen slutar inte där. I direkt anslutning till Vimpeln ska bröderna uppföra bostäder med läget mot sjön Gerdsken.

– Läget är så bra att vi måste använda det. Nu planerar vi att bygga omkring 120 bostäder med luftig känsla på byggnadens södra sida, säger Ulf Melin som tillsammans med sin bror Claes Melin är initiativtagare och entreprenörer.

Magnus Sjöbäck, presskontakt
070-445 15 99, magnus.sjoback@valentin.se

Vimpeln är ett nytt köpcentrum beläget bredvid Ica Maxi i Alingsås och som öppnar hösten 2013. Köpcentrumet blir drygt 20 000 kvm stort och byggs i Alingsås gamla bomullsväveri från 1906. Vimpeln kommer även att upprätta omkring 120 privatbostäder på byggnadens södra sida. Bakom Vimpeln står alingsåsbröderna Ulf och Claes Melin som idag äger och driver Ica Maxi i Alingsås.

Taggar: