Varuhuskedjan JULA installerar Märk-DNA - korrigerad version

*på grund av ett misstag från AktieTorgets saknades ingressen nedan mellan kl 11:07 och ca 15:15 idag, 160222 . Ingressen fanns dock med i den bifogade i PDF-filen.

*Jula är en snabbväxande familjeägd varuhuskoncern med ett 90 tal varuhus i Sverige, Norge och Polen. Vindico DNA Systems har nu fått i uppdrag att installera SelectaDNA-Spray vid två Julavaruhus i Stockholm och ett i Skåne för en inledande utvärdering.

Julas ledning, med säkerhetschef Srdjan Jokic´ i spetsen, har nu bestämt sig för att investera i modern DNA-teknik för att förebygga stölder och inbrott.

”Intresset för denna förebyggande åtgärd ökar och inom kort har mer än 500 butiker utrustats med SelectaDNA-Spray i skandinaviska butikskedjor där merparten av installationerna finns i Danmark”, säger Ernst-Olof Persson, COO på Vindico Group.

”Efter att ha följt utvecklingen av Märk-DNA metoden under flera år, är det nu läge att göra smarta insatser för att stävja kriminalitet, inte minst för personalen och våra kunders skull, säger Srdjan Jokic´”, säkerhetschef på Jula Sverige AB.

Fakta:
Installationen av SelectaDNA-Spray, som integreras med butikens befintliga larm-och övervaknings-system, kommer omedelbart innebära en minskning av angrepp tack vare dess kraftigt förebyggande effekt. Skulle ett inbrott eller rån utföras ändå är risken mycket stor att förövarna blir märkta av butikens ”adress” i form av DNA-molekyler som finns registrerade i ett internationellt register som den svenska Polisen har access till. Märkningen fluorescerar i blått då den belyses med Polisens UV-lampor och sitter kvar i hud och kläder under lång tid.

För eventuella frågor kontakta:

Ernst-Olof Persson, COO på Vindico Group AB                                  070-835 03 88

Srdjan Jokic´, Säkerhetschef på Jula Sverige AB                                 070-190 89 35

www.vindicogroup.se

Vindico Group AB, som består av moderbolaget och dotterbolagen Vindico DNA Systems AB , Vindico Safety AB och Vindico Technology AB, marknadsför och säljer fysiska säkerhetsprodukter och system. I produktsortimentet ingår stöldskyddsmärkningsprodukter med Märk-DNA, datorvagnar och laddskåp för surfplattor och laptops, kontanthanteringsprodukter, rånskydd, larmöverföringsenheter och säkerhetsskåp. Produkterna är delvis egenutvecklade. Försäljning sker genom direktförsäljning och via återförsäljare.