Årets glögg från Vinfabriken AB - svenska vinteräpplen och fransk Calvados

Årets nyhet från Vinfabriken AB är en glögg på svenska vinteräpplen smaksatt med Calvados. I sortimenten återfinns även en klassisk Äppelglögg i två storlekar. Gemensamt för alla Vinfabrikens glöggsorter är att de tillverkas på frukter och bär. Lanseringen sker 1 november i Systembolagets ordinarie sortiment.

Vinfabriken startade sin verksamhet 2009 med tillverkning av Smålandsglögg på svenska bär. Kort därefter började Vinfabriken även att jäsa vinteräpplen till fruktvin som kryddas till glögg. Årets nyhet är en Äppelglögg som är smaksatt med Calvados - det franska äppelbrännvinet från Normandie.

– Vi fortsätter vår tradition att tillverka glögg på lokala svenska frukter och bär, säger Daniel Henriksson på Vinfabriken AB. När man adderar Calvados till äppelvinet så förstärker smakerna ytterligare. Vår nya äppelglögg smaksatt med Calvados fungerar till och med som avec efter måltiden med en isbit i glaset.

All glögg från Vinfabriken kan drickas både varm eller kyld för en friskare upplevelse, både med eller utan russin och mandel. Äppelglöggen passar extra bra till salta tillbehör som exempelvis mögelostarna Roquefort och Stilton.

Vinfabrikens Äppelglögg spetsad med Calvados är kryddig, fruktig med tydliga inslag av calvados, kanel, röda äpplen, kardemumma, ingefära och vanilj. Glöggen har 15 procent alkoholhalt och kostar 109 kronor för 50 cl. Artikelnummer hos Systembolaget är 90129–02.

Vinfabrikens Äppelglögg har en kryddig doft och söt smak av röda äpplen, kanel, pomerans, ingefära och vanilj. Vinfabrikens Äppelglögg har 11 procent alkoholhalt och kommer i en 75 cl flaska för 85 kronor samt även i 37,5 cl för 55 kronor. Artikelnummer hos Systembolaget är 90154–01 respektive 96037–02.

Lanseringen av de båda glöggsorterna sker 1 november på Systembolaget.

För frågor vänligen kontakta:
Daniel Henriksson, Vinfabriken AB
Mail: daniel@vinfabriken.se
Mobil: 0709–666627

Om Vinfabriken Sverige AB
Vinfabriken startade 2009 med tillverkning av Smålandsglögg som enda produkt. Under åren har utbudet vuxit och omfattar idag flera olika glöggsorter, och blanddrycker samt importverksamhet av vin och sprit från främst Italien. Idag är Vinfabriken en del av Umida Group AB koncernen med produktion i Götene.

www.vinfabriken.se, www.umidagroup.com

Taggar:

– Vi fortsätter vår tradition att tillverka glögg på lokala svenska frukter och bär
Daniel Henriksson på Vinfabriken AB