Årets nyhet: Blåbärsglögg från Vinfabriken

Report this content

Lagom till jul lanserar Vinfabriken en kryddig glögg på skogsblåbär. Tack vare de naturligt söta blåbären har Vinfabrikens Blåbärsglögg lägre sockerhalt jämfört med traditionell vinglögg. Smaken är djup och fruktig med en kryddning från bland annat ingefära och vanilj.

Glöggen från Vinfabriken tillverkas främst på frukter och bär. I utbudet finns sedan tidigare en svensk äppelglögg samt en starkvinsglögg på svenska vinteräpplen som spetsats med fransk calvados. Årets nyhet är gjord på skogsblåbär som kryddats till en smakrik glögg.

Den naturliga sötman i blåbären gör att glöggen inte behöver sötas lika mycket som traditionell vinglögg. Vinfabrikens Blåbärsglögg innehåller 114 gram socker per liter jämfört med traditionell vinglögg med 190 gram socker per liter. De mörka blåbären tillför även vacker färg samt en djup fruktighet. Kryddigheten kommer från klassiska glöggkryddor såsom ingefära, kardemumma, kanel, pomerans, kryddnejlika och vanilj.

–  Att tillverka drycker på både lokalproducerade råvaror och superfruits så som blåbär ligger helt rätt i tiden. De både smakrika och nyttiga bären ger också en god fruktighet och fyllighet till årets glögg, säger Daniel Henriksson som är Brand Manager på Vinfabriken.

All glögg från Vinfabriken kan med fördel avnjutas både varm samt kyld med is för en friskare upplevelse. Med sin fylliga och kryddiga smak passar Vinfabrikens Blåbärsglögg perfekt till julens alla godsaker såsom russin, salta mandlar, mögelostar, torkade fikon, nötter, pepparkakor och mörk choklad.

Lanseringen av Vinfabrikens Blåbärsglögg sker 1 november i Systembolagets ordinarie sortiment. Blåbärsglöggen har 11 procent alkohol och kommer i en 75 cl flaska för 89 kr. Artikelnummer är 90338.

För frågor vänligen kontakta:
Filip Lundquist, Marknadschef Umida Group
Mail: filip.lundquist@umidagroup.com

Om Vinfabriken Sverige AB
Vinfabriken är ett varumärke som står för hög kvalitet samt lokal och hantverksmässig produktion. Vinfabriken startade 2009 men en enda produkt, Smålandsglögg. Idag har Vinfabriken en stor portfölj inom främst glögg som säljs i Sverige, Finland, Norge och Tyskland. Vinfabriken strävar alltid efter en hållbar tillverkning och lanserade nyligen Systembolagets första ekologiska lågalkoholsnaps.

www.vinfabriken.se www.umidagroup.com

Taggar:

Snabbfakta

Lagom till jul lanserar Vinfabriken en kryddig glögg på skogsblåbär. Tack vare de naturligt söta blåbären har Vinfabrikens Blåbärsglögg lägre sockerhalt jämfört med traditionell vinglögg. Smaken är djup och fruktig med en kryddning från bland annat ingefära och vanilj.

Citat

–  Att tillverka drycker på både lokalproducerade råvaror och superfruits så som blåbär ligger helt rätt i tiden. De både smakrika och nyttiga bären ger också en god fruktighet och fyllighet till årets glögg.
Daniel Henriksson, Brand Manager Vinfabriken