Välkommen till boklansering!

Report this content

Aldrig tidigare har forskning och utveckling varit så betydelsefull för den mänskliga och ekonomiska utvecklingen som idag. Merparten av all FoU sker i företagssektorn. Under de senaste decennierna har framväxande ekonomier som Kina och Indien kraftigt ökat sina investeringar i FoU.

I motsats till många andra länder har Sveriges investeringar i FoU minskat under det senaste decenniet, från 4,1 procent av BNP 2001 till 3,4 procent för 2010. Det är näringslivet som står för minskningen - från 3,2 procent av BNP 2001 till 2,35 procent år 2010.

Ska svensk forskning enbart vara en angelägenhet för universiteten själva eller ska den också komma till nytta för samhället i form av innovationer, växande företag och konkurrenskraft som bygger ett framtida Sverige med hög tillväxt och ökande välstånd?

VINNOVA publicerar i samverkan med Samhällsförlaget en intervjubok som försöker besvara dessa frågor. 15 forskare och företrädare för akademin, entreprenörer och ledare för några av Sveriges största företag ger sina bästa råd och sin syn på utvecklingen av svensk forskning, nyttiggörande och innovation. Från VINNOVA är det Jan Edling som har lett arbetet. Han kommer också att finnas tillgänglig under lanseringen.

Vid boklanseringen, som även kommer att webbsändas på www.VINNOVA.se, medverkar flera av intervjupersonerna och bokens redaktörer i ett samtal om forskningens nytta.

Intervjuade i boken:
Marcus Wallenberg, styrelseordförande SEB; Hans Vestberg, VD Ericsson; Christina Lampe Önnerud, forskare och grundare av Boston-Power; Lars Hultman, materialforskare, Linköpings Universitet; Bengt-Olof Elfström, forskningsstrateg Volvo Aero; Maria Strømme, nanoforskare, Uppsala Universitet; Anders Olshov, VD, Öresundsinstituttet; Christer Fåhraeus, CellaVision m fl bolag; Helen Dannetun, rektor Linköpings Universitet; Carl Stjernfeldt, Riskkapitalist CastileVentures, Boston, USA; Pia Kinhult, ordförande Region Skåne; Göran Sandberg, ledamot, Knut & Alice Wallenbergs stiftelse; Cecilia Bergh, VD Mando; John Elvesjö, VD, Tobii Technology; Bertil Andersson, rektor Nanyang Technological University, Singapore

Anmäl dig här

Observera att deltagarantalet är begränsat, så anmäl dig i god tid.
Välkommen!

Praktisk information

När: Torsdagen den 7 juni 2012, kl. 13.00-14.00. Efter presentationen bjuder vi på kaffe.

Var: Lundqvist&Lindqvist, Klarabergsviadukten 90,Stockholm

Hur: Anmälan senast den 4 juni.
Arrangemanget är kostnadsfritt och öppet för alla intresserade.

Medverkande:

• Christer Fåhraeus, Cellavision m fl