Virtual Genetics rekryterar ytterligare nyckelpersoner

Virtual Genetics rekryterar ytterligare nyckelpersoner Netcapitalnoterade Bioinformatikföretaget Virtual Genetics fortsätter att rekrytera nyckelpersoner. Dr Lars Asker och Docent Henrik Boström tillhör en grupp världsledande forskare inom området data mining. De kommer senast från KTH, där de ledde maskininlärningsgruppen vid institutionen för data- och systemvetenskap, DSV. Virtual Genetics ökar rekryteringstakten och anställer två forskare från KTH på nyckelpositioner. Lars Asker och Henrik Boström har samarbetat under knappt 10 år och har tillsammans under den tiden skapat ett mycket brett kontaktnät, såväl nationellt som internationellt. De är frekvent anlitade experter av internationella programkommittéer och tidskrifter. Asker doktorerade under 1994 vid DSV och tillbringade därefter två år som gästforskare vid NASA. Där var han med och utvecklade avancerade tillämpningar av data mining i bilddatabaser. Hans praktiska arbete användes bl a för att kartlägga vulkaner på Venus. Sedan 1997 har han innehaft en forskningstjänst vid DSV. Boström doktorerade under 1993 vid DSV, och har sedan dess varit verksam som universitetslektor och forskare. Han har lett ett flertal projekt inom maskininlärning finansierade av Tekniska Forskningsrådet. Han har även medverkat i EU-finansierade forskningsprojekt. Boström blev 1999 Docent. - Lars och Henrik tillför Virtual Genetics unik kompetens inom utveckling och tillämpning av algoritmer för datamining i gen- och proteindatabaser. De tillhör utan tvekan världstoppen inom sitt område och är viktiga förstärkningar nu när Virtual Genetics utvecklingstakt intensifieras, säger Joakim Cöster, CTO Virtual Genetics. För ytterligare information: Joakim Cöster, CTO Virtual Genetics, tel 08-508 84 400, 0708-35 16 31 NetCapital anger aktuella köp och säljkurser för företagets aktier: www.netcapital.se --------------------------------------------------------------- Virtual Genetics AB utvecklar högteknologiska lösningar inom området för bioinformatik. Företaget bildades 1997 och arbetar med teknik som väsentligt förenklar analysen av stora informationsmängder inom främst läkemedelsutveckling och medicinsk informationssökning. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/03/20000303BIT00140/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/03/20000303BIT00140/bit0002.pdf