Virtusa ingår avtal om att förvärva majoritetsandel i Polaris Consulting & Services, Ltd.

• Antalet anställda väntas uppgå till cirka 18,000 (1) och den sammanlagda årliga omsättningen beräknas till 826 miljoner USD (2) (Baserat på de 12 föregående månaderna från 30 september 2015).

Westborough, MA och Stockholm – 10 november, 2015: Virtusa Corporation (NASDAQ GS: VRTU), ett internationellt företag inom IT- och affärskonsulting meddelar att företaget ingått ett avtal om att förvärva en majoritetspost i Polaris Consulting & Services, Ltd. (“Polaris”) (BSE: POLARIS NSE: POLARIS MSEI: POLARIS) som är en global leverantör av IT-lösningar för främst bank- och finanssektorn, för cirka 270 miljoner USD. I andelen inkluderas en 51,7% stor majoritetsandel samt möjlighet att köpa upp till 26 %(3) av utestående aktier av Polaris publika aktieägare (För mer info läs “Terms and Financing of the Polaris Transaction” i engelskt pressmeddelande nedan).  I samband med Polaris-affären har Citigroup Technology Group, Inc. (“Citi”) bestämt att utse Virtusa och Polaris till ”preferred vendors” av IT-tjänster globalt.

Vid genomförd affär kommer Virtusa och Polaris tillsammans bilda en ledande global leverantör av IT-tjänster och lösningar till bank- och finanssektorn, där Virtusas omfattande expertis inom lösningar för konsumentbanker kompletteras med Polaris erkända styrka inom finansiella företagslösningar och lösningar inom investment banking. Företagens kombinerade lösningar skulle skapa en unik portfölj av end-to-end-lösningar för globala företag inom bank- och finansbranschen. Virtusa räknar med att förvärvet skulle bidra till ökade intäkter värda mer än 100 miljoner USD de kommande tre åren. Affären väntas genomföras i slutet av Virtusas fjärde kvartal som slutar den 31 mars 2016.

-        Polaris tar med sig en väldigt duktig grupp medarbetare och en spännande kundgrupp med många stora blue-chip-företag till vår organisation. En sammanslagning av Virtusa och Polaris gör det möjligt för oss att erbjuda globala end-to-end-lösningar till bank- och finanssektorn, bredda vår marknad, och få möjlighet att driva ännu större konsult- och outsourcingprojekt, säger Kris Canekeratne, Virtusas Chairman och CEO. Vi ser fram emot att arbeta med teamet från Polaris och att utveckla vår plattform för att kunna erbjuda våra kunder en omfattande uppsättning tjänster.

För att läsa pressmeddelandet i sin helhet på engelska, inklusive fler finansiella detaljer, vänligen se: www.virtusa.com/news-room/press-releases/article/2706/

Om Virtusa

Virtusa tillhandahåller heltäckande IT-lösningar och tjänster till världens största företag (Global 2000). Tjänsterna, inklusive IT-konsulting, applikationshantering/utveckling, underhåll, systemintegration och managed services, baseras på en unik plattformsmetodik som förändrar kundernas verksamheter genom att kraftigt rationalisera dem. Virtusa hjälper företag att utveckla nya affärsmöjligheter och skapa nya intäkter genom att konsolidera, rationalisera och modernisera befintliga system till ett eller flera huvudsystem. Virtusa erbjuder en kostnadseffektiv tjänstemodell (global delivery model) där man använder metoder som Agile och Accelerated Solution Design för att säkerställa att lösningarna motsvarar kundernas behov. Som ett resultat, kan kunder minska sina IT-kostnader betydligt, samtidigt som de kraftigt ökar sin snabbrörlighet som bolag.

Virtusa grundades 1996 och har sitt huvudkontor i Massachusetts, USA. Företaget har verksamhet världen över.

© 2011 - 2015 Virtusa Corporation.  All rights reserved.

Virtusa, Accelerating Business Outcomes, BPM Test Drive and Productization  are  registered trademarks of Virtusa Corporation.  All other company and brand names may be trademarks or service marks of their respective holders.