• VISA Europe/

Usain Bolt och Team Visa-idrottaren Sarah Sjöström stjärnor i Visa Europes nya reklamkampanj “Flow Faster”

Stockholm, 15 mars 2012 – Denna vecka lanserar Visa Europe sin nya reklamkampanj för 2012 med Usain Bolt och ett framträdande av den svenska Team Visa-idrottaren Sarah Sjöström.

Som upptakt inför Olympiska och Paralympiska spelen 2012 i London startar TV-reklamen lördagen den 17 mars i Sverige och kommer att sändas över hela Europa. På svensk TV sänds den för första gången under lördagens Gladiatorerna på TV4 och varar i 90 sekunder. I reklamfilmen syns Sarah Sjöström tillsammans med de andra idrottarna i Team Visa Europe. Detta är en grupp bestående av 20 toppresterande europeiska idrottare från nio olika länder som Visa stödjer inför Olympiska och Paralympiska spelen 2012 i London.

Sarah Sjöström säger:
- Jag är väldigt stolt över att vara en del av Team Visa och det var kul att vara i London och träffa    de andra idrottarna. Team Visa är ett stort stöd för alla slags idrottare som förbereder sig inför de Olympiska spelen i London 2012.

Innovation i fokus under OS 2012
Kampanjen blir det första framträdandet för Usain Bolt i hans roll som ambassadör för Visa Europe Innovation. Detta innebär att han stödjer Visa Europes innovationsprogram för nya betalningssätt. Under spelen i London kommer besökare att få uppleva Visas betalningsinnovationer. För första gången kan man röra sig utan kontakter och istället betala kontaktlöst inom området, antingen med sitt kontaktlösa kort eller med en mobiltelefon utrustad med NFC-teknik.

Betalningsinnovation kommer att stå i centrum då Visa Europe visar upp sin senaste teknologi för mobil betalning, samtidigt som infrastruktur för kontaktlös betalning implementeras runt om i London och på alla arenor kopplade till Olympiska och Paralympiska spelen.

Mariano Dima, Executive Vice President of Product and Marketing Solutions på Visa Europe, kommenterar satsningen:
- Våra idrottare runtom i Europa är centrala för Visas planer inför London 2012. Vi är mycket glada över att kunna visa upp det elitteam som vi så stolt kallar Team Visa, tillsammans med Usain Bolt, i vår reklamfilm.

Mariano Dima fortsätter:
- Bolt förkroppsligar snabbhet, lätthet och prestation – förmågan att kunna leverera på världens största scen. På samma sätt är London 2012 ett tillfälle för Visa Europe att visa upp vår senaste betalningsteknologi, som inkluderar kontaktlös och mobil betalning. Detta gör det möjligt för kortinnehavare att uppleva en säker, pålitlig och snabb betalningsinfrastruktur, både under spelens gång och därefter. Bolt passar perfekt.

Usain Bolt, ambassadör för Visa Europe Innovation, säger:
-
London 2012 kommer att bli världens största sportscen. Jag kommer vara där med ett enda mål i sikte – att försvara mina olympiska titlar. Alla känner till och litar på varumärket Visa, och nu när de gör betalningar ännu enklare och snabbare är det passande för mig att arbeta med dem.

“Flow Faster”-reklamen skildrar Bolts ankomst till en flygplats i London och utspelar sig till soundtracket av Hundred Mile High City av Ocean Colour Scene. I reklamen syns Team Visa-idrottarna, inklusive Sarah Sjöström, på flera platser i London och skymtar Bolt på hans väg genom staden. Reklamen avslutas med orden ” Flow Faster with Visa”. Orden återspeglar snabbheten och enkelheten i de nya betalningssätten från Visa.

Kampanjen levandegör de Olympiska spelen för konsumenter runtom i Europa. I Sverige startar Visas marknadsföringskampanj den 26 mars på Guldkammaren, www.visa.se/guldkammaren, där man kan vinna biljettpaket till OS i London 2012 och andra priser i utlottningar och tävlingar.

Se Usain Bolt lira fotboll under inspelningen av reklamfilmen, här:

Om Visa och London 2012
Visa har varit global sponsor av de Olympiska spelen sedan 1986 och av de Paralympiska spelen sedan 2002. Visa var den första globala sponsorn som bestämde sig för att satsa på OS 2012. Företaget har förbundit sig till sponsorskap av de Olympiska spelen till och med år 2020. De Olympiska och Paralympiska spelen är världens största sportevenemang, och ger därmed Visa fantastiska möjligheter att synliggöra varumärket för en bred och varierad kundbas, samt att stärka preferensen för Visaprodukter och tjänster, både på en lokal och på en internationell nivå.

Under OS i London 2012 kommer Visa att kunna demonstrera de praktiska, snabba och säkra alternativen till kontanter genom att visa upp förbetalda och kontaktlösa betalningssätt, mobila teknologier och andra innovationer. Denna vision inkluderar:

• Kontaktlösa Visakort: Dessa håller redan på att rullas ut runtom i Storbritannien och på andra platser i världen. Idag finns 20 miljoner kontaktlösa kort i Storbritannien och 30 miljoner i Europa, och dessa kan användas på över 205 000 platser hos stora butikskedjor. London är ett centrum för kontaktlösa betalningar och OS-besökarna kommer att få uppleva hur enkelt det är att betala med sina kontaktlösa kort.
  • Mobil betalning: Visa arbetar med partners från betalningsekosystemet för att göra telefoner som kan användas för betalning tillgängliga för konsumenter. Telefoner med aktiv NCF-teknik (Near Field Technology) kommer att fungera som ett Visakort, vilket gör det möjligt för londonbor och besökare att resa runt i staden och handla genom att bara vifta med mobilen framför en säker avläsare vid handlarens kassaapparat .
  • Sedan 2002 har Visa utökat sitt stöd till den olympiska och paralympiska rörelsen genom att stödja många idrottare. Inför, och under, OS och Paralympiska spelen i London 2012 stödjer Visa Europe 20 idrottare från nio europeiska marknader via Team Visa-programmet. Därutöver har Visa utökat sitt stöd till brittiska idrottare genom Team 2012 Presented by Visa, vilket bidrar till att bygga Team GB and Paralympics GB.

Maria Pagano
paganom@visa.com

Presskontakt Sverige
Anne Caroline Båmstedt
JKL
anne-caroline.bamstedt@mslgroup.com

Twitter: @VisaEuropeNews / @VisaEurope2012
www.visaeurope.com, www.visa.se

I Europa finns 445 miljoner Visa bank-, kredit- och företagskort. Dessa kort användes för köp och kontantuttag till ett värde av € 1.7 biljoner under den tolvmånadersperiod som sträckte sig till sista september 2011. 14 procent av allt som konsumenterna spenderar på olika försäljningsställen betalas med Visakort och mer än 80 procent av det är på Visa bankkort.

Visa Europe är en medlemsorganisation som sedan bolagsbildningen i juli 2004 ägs och styrs av över
3700 europeiska medlemsbanker. I oktober 2007 frikopplades Visa Europe från det nya globala Visa Inc. och blev ett fristående bolag med en exklusiv, oåterkallelig och evig licens i Europa. Som ett dedikerat europeiskt betalningssystem kan Visa Europe snabbt anpassa sig efter behoven hos de europeiska bankerna och deras kunder – kortinnehavarna och handlarna. Dessutom kan organisationen leva upp till Europeiska Kommissionens mål om att skapa en enhetlig inre marknad för betalningar inom Europa.

Visa har överträffad acceptans i världen, dessutom är Visa/Plus ett av världens största globala nätverk av uttagsautomater som gör det möjligt att ta ut kontanter i lokal valuta i mer än 200 länder.
För mer information, se: www.visaeurope.com