Vision Parks nya koncept Globetrotter/Traveller vinstgivande redan efter initialförsäljningen - 40.000 enheter i Norden Vision Parks egenutvecklade spel Globetrotter/Traveller, som lanserades i förra veckan i Sverige och Danmark, hade en initialförsäljning på 22 500 respektive 11 500 exemplar. Produkten lanseras i Norge om några veckor och Vision Park har redan fått en förhandsorder på 6 000 exemplar från norska återförsäljare. Sammantaget uppgår initialförsäljningen i Skandinavien till 40 000 exemplar, vilket innebär att Globetrotter/Traveller är vinstgenererande redan dag ett. Initialförsäljningen är en indikation på förväntningarna på spelet hos återförsäljarna, och ger en tidig indikation på produktens marknadspotential. -- Intresset för Globetrotter/Traveller är enormt hos återförsäljarna. Eftersom spelet bygger på samma genre som BackPacker så finns det redan en stor befintlig marknad för denna typ av spel. Under de 5 år som Vision Parks egenutvecklade spel BackPacker har funnits har det köpts av nästan 500 000 skandinaver, säger VD Thomas Brühl. Vision Parks underhållningskoncept Globetrotter är anpassat för flera plattformar, sk Cross Plattform (cd-rom/Internet/mobilt/TV). Först kommer cd-rom versionen av Globetrotter/Traveller som är utvecklad för en internationell marknad. Därefter lanseras Internetversionen. Globetrotter/Traveller förläggs och distribueras i egen regi i Skandinavien. Eftersom Vision Park kontrollerar hela värdekedjan, får Vision Park hela intäkten (190-240 kr per såld enhet) från försäljningen till återförsäljarna i Skandinavien. Detta kan jämföras med flera spelutvecklingsbolag som endast erhåller 40-60 kr per såld enhet. Koncept som Globetrotter/Traveller vänder sig till en bred målgrupp, sk casual users, som har ett annat köpbeteende än s k gamers. Livscykeln för produkter riktade mot bredare målgrupper, kan vara lång, i vissa fall mer än 5 år. Vision Park kostnadsför alla utvecklingskostnader direkt, vilket innebär att Globetrotter/Traveller kommer att kunna generera vinster under ett antal år framöver. För mer information kontakta Thomas Brühl, VD, tel: 08-545 89 200 Ann Charlotte Svensson, Investor Relations Manager, tel: 0706-87 00 87 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/25/20000925BIT00520/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/25/20000925BIT00520/bit0002.pdf