Göteborgare in i högsta ledningen för SKTF

Urgöteborgaren Annika Strandhäll har just valts till 2:e vice ordförande för Fackförbundet SKTF, som har 160 000 medlemmar. Hon har inte tidigare suttit i styrelsen utan går direkt in och blir 2:e vice ordförande.

Lite information om Annika Strandhäll:

Hon är 33 år, mor till en 4-årig flicka. Bor ihop med sambo med äldre barn. Bor i centrala Göteborg i hyresrätt. Uppvuxen i Bergsjön. Arbetarbakgrund. Pappan arbetade på Assistancekårenn och mamman var hemmafru. Farfar var egen företagare. På fritiden ägnar sig Annika åt sin dotter och familj men läser också mycket skönlitteratur, bland annat biografer. Är projektassistent och anställd i Göteborgs stad. Har varit ordförande i SKTF Göteborg fram till nu, ett uppdrag som hon nu lämnar när hon valts in i SKTFs förbundsstyrelse.
Viktigaste fackliga frågan tycker Annika är att stoppa medlemstappet och att facket måste sluta upp att vara en motkraft utan istället bejaka de förändringar som facket och den offentliga servicen står inför.
Hon har beskrivits som lika energisk som en galopperande islandshäst. En äkta idealist med hjärtat i Göteborg som gått ledarskapsutbildning. På en av sina första fackliga kurser som 20-åring sågs hon klättrande i de bohusländska bergen iförd kritstrecksrandig kostym och svarta lackskor.

Hon nås på tel 070 647 79 51

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 190 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO. Tf presschef Maria Martinsson, tfn 08 789 64 77/ 070 655 50 48 och pressekreterare Maria Ahlsten tfn 070 370 35 29.