Möte eller kollision?

MÖTE ELLER KOLLISION I arbetslivet blandas idag människor från skilda kulturer. Bristen på kunskap och förståelse för skilnaderna och likheterna i varandras livsstil och kultur orsakar dagligen missförstånd. Det som skulle kunna vara ett positivt och berikande möte blir istället en kollision. SKTF bjuder härmed in Er till ett lustfyll och annorlunda seminarium onsdagen den 14 oktober, " Möte eller kollision - den mångkulturella arbetsplatsen" Syftet med seminariet är att öka förståelsen mellan människor med olika etnisk bakgrund och stimulera till positiva möten i arbetslivet. Förutom forskare och fackliga företrädare medverkar proffessionella artister som med kulturella uttrycksmedel kan hjälpa oss att se bortom orden. Program: 09.00 Kaffe och smörgås 09.15 Inledning av dagens värd - May-Britt Carlsson, projektledare 09.30 Vi och dom , när fördomar hindrar förståelsen - Marco Helles, Röda korsets idé- och utbildningscenter 11.30 Hur man lyckas med mångkulturella projekt - Giovanna Jörgensen, Stockholms kulturhus, Bettina del Bianco, Stockholms stadsmuseum, Gunna Grähs, konstnär med satiriska illustrationer 12.00 lunch på egen hand 13.00 Möte eller kollision - Alexandra Pascalidou, journalist 14.15 Kaffe och kaka 14,45 Horan från Harlem - Teaterföreställning av Anthony Swerling. Medverkar gör Sara Lindh och musiker Jan Radesjö. Regi av Alexander Nordström. 16.00 Slut för dagen SKTF bjuder på seminariet och anmälan görs senast den 9 oktober till pressombudsman Anna Birgerson. Telefon 08-789 63 16, fax 08-21 52 44, e-post anna.birgerson@sktf.se VARMT VÄLKOMMEN! Seminariet arrangeras med stöd av Statens kulturråd, som ett Kultur i arbetslivet-projekt.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 190 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO. Tf presschef Maria Martinsson, tfn 08 789 64 77/ 070 655 50 48 och pressekreterare Maria Ahlsten tfn 070 370 35 29.