Pressinbjudan Är världsfattigdomen en facklig fråga?

SKTFs förbundsstyrelse kommer den 17 oktober, på den internationella dagen för fattigdomsbekämpning, att uppmärksamma fattigdomen i världen. Under lunchrusningen på Kungsgatan kommer vi, accompagnerade av violinmusik och i skepnad av servitörer och kockar, att uppmana människor att skriva vykort till Fredrik Reinfeldt och regeringen. Sveriges regering har tillsammans med övriga rika länder möjlighet att halvera fattigdomen i världen genom att skapa en rättvisare utrikeshandel, skriva av fattiga länders skulder samt ge ett ökat och mer effektivt bistånd.

– Det kan kännas långt bort för var och en av oss att bidra till att minska fattigdomen i världen. Men alla kan bidra på något sätt. Det vi kan göra här och nu är att påverka regeringen att under mandatperioden ta stormsteg mot en rättvis och hållbar värld utan fattigdom, säger Eva Nordmark, ordförande i SKTF.

Tid: 17 oktober 11.30-12.30 Plats: Kungsgatan 28 A i Stockholm

För mer information kontakta Olof Ambjörn, internationell sekreterare, tfn: 070-329 71 75.

Välkommen!

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 190 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO. Tf presschef Maria Martinsson, tfn 08 789 64 77/ 070 655 50 48 och pressekreterare Maria Ahlsten tfn 070 370 35 29.