Studenter belönas för uppsatser om framtidens välfärd

Framtidens välfärd står i fokus när Vision i dag tillkännager vinnarna av årets uppsatsstipendier inom områdena ledarskap och samhälle. Studenterna bakom två uppsatser belönas med 20 000 kronor för sitt arbete.

Att vara man i rollen som verksamhetschef på kvinnodominerade arbetsplatser ger många fördelar. Det menar personalvetarstudenterna Maja Fransson och Emma Mårtensson vid Uppsala Universitet som skrivit uppsatsen ”Manoritet – En grupp med färre medlemmar och mer makt”. I uppsatsen beskrivs åtta manliga chefers egen syn på sin karriär och sitt arbete som chef inom en kvinnodominerad bransch.

- Den här uppsatsen belyser på ett intressant sätt ett känt fenomen. Vision arbetar mycket för att sätta fokus på vad chefer behöver för att vara goda ledare. Välfärdsektorn är en starkt kvinnodominerad sektor och till exempel chefer inom vård och omsorg har ofta mycket tuffa arbetsvillkor, säger Veronica Karlsson, förbundsordförande i Vision.

I uppsatsen ”Strategisk planering eller brandkårsutryckningar?” undersöker personalvetarstudenterna Annie Berglund och Martina Löfstedt vid Umeå Universitet hur ledande tjänstemän inom Lyckseles kommunala organisation arbetar med strategisk samverkan över förvaltningsgränserna. Uppsatsen är gjord på uppdrag av kommunen. Den fångar svårigheterna med att kommunicera och planera mellan förvaltningarna, något som många offentliga förvaltningar känner igen.

- Uppsatsen visar tydligt att framtidens välfärd behöver organisationer som samarbetar över förvaltningsgränserna och lär av varandra. Jag är glad att Lycksele kommun vill sätta fokus på att hitta innovativa och konstruktiva lösningar, säger Veronica Karlsson.

Prisutdelningen, där varje uppsats belönas med ett stipendie på 20000 kronor, sker i dag på Framtidsmässan i Stockholm.

Strategisk planering eller brandkårsutryckningar?

Manoritet - en grupp med färre medlemmar och mera makt

För ytterligare upplysningar, kontakta:

Hanna Svanström, processledare med ansvar för Visions stipendier, tfn 076 – 773 62 92

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Jonas Karlsson, ledarskapsstrateg i Vision, tfn 08 – 789 63 93

Anneli Hagberg, välfärdsstrateg i Vision, tfn 072 – 216 73 95

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 173 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.