Välfärdens yrken hårdast drabbade av stress

Sjukskrivningarna till följd av psykiska diagnoser, där stress är den vanligaste orsaken, ökar kraftigt. Det visar statistik från Försäkringskassan som presenteras i dag. Bland kvinnor utgör nu psykiska diagnoser 46,6 procent av de pågående sjukfallen.

Enligt Försäkringskassan ökade det totala antalet pågående sjukfall med 8 procent, från 179 558 till 194 174 fall, mellan december 2014 och december 2015. Antalet sjukskrivna till följd av psykiska diagnoser som stress och utmattning ökade samtidigt med 16 procent, från 70 942 till 82 642 fall.

När Vision nyligen lät Försäkringskassan ta fram siffror över vilka yrkesgrupper som är hårdast drabbade av stressrelaterade sjukskrivningar återfanns fyra av fem inom välfärden. Det handlar om yrken som bland annat socialsekreterare, kuratorer, psykologer och vissa lärare.

- Den dramatiska ökningen av sjukskrivningar som skett inom välfärden beror på en förändrad arbetssituation, med en orimlig arbetsbelastning för medarbetarna och chefer som inte får tid att leda och skapa en god arbetsmiljö för de anställda. Det är en trend som måste brytas och som vi kan göra något åt, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

- Arbetsmiljön inom välfärden måste moderniseras och anpassas till dagens arbetsliv. Det handlar bland annat om att ta organisatoriska och sociala arbetsmiljöproblem på lika stort allvar som fysiska risker på arbetsplatsen. Orimligt hög arbetsbelastning, bristfälligt stöd och för litet inflytande över det egna arbetet måste betraktas som hälsofaror på samma sätt som tunga lyft och belastande arbetsställningar, säger Veronica Magnusson.

Försäkringskassans siffror över de stressrelaterade sjukskrivningarna uppdelade på yrken visar att i yrkesgruppen där bland andra socialsekreterare, kuratorer och psykologer ingår, har antalet startade sjukfall till följd av stress ökat från drygt 21 till drygt 36 per 1000 medarbetare mellan 2010 och 2014. Det är yrken som kräver högre utbildning, innebär mycket kontakt med andra människor – och är nästan uteslutande kvinnodominerade.

- Just nu tas flera viktiga initiativ för att den organisatoriska och sociala arbetsmiljön ska förbättras och det är ett arbete som Vision deltar i. Vi ser att företagshälsovården är viktig för att stötta när sjukskrivningar är ett faktum, men skulle kunna spela en större roll i det förebyggande arbetet, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, tfn 070 – 746 21 24

För ytterligare information om Visions rapport ”Sjukt stressigt”, kontakta:

Jenny Andersson, utredare Vision, tfn 072 – 732 06 92

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 180 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33.

Citat

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision.
De ökande sjukskrivningarna till följd av stress är en trend som måste brytas och som vi kan göra något åt
Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision.