Vem blir årets Kulturkommun och årets Uppstickare?

Vem blir årets Kulturkommun och årets Uppstickare? Tisdagen den 30 november delar SKTF ut pris till årets Kulturkommun respektive årets Uppstickare år 2000. Prisutdelningen kommer att ske i samband med ett kulturkonvent som arrangeras av SKTF, Kommunförbundet i Gävleborg, och Ljusdals kommun; 1999 års kulturkommun. Prisutdelningen äger rum i Förvaltningshuset, fullmäktigesalen, i Ljusdal och börjar klockan 15.00. Prisutdelare är skådespelaren Jörgen Lanz, ordförande för organisationen Artister för fred samt Gunilla Wikman, ledamot av SKTF:s förbundsstyrelse och ordförande för den jury som utser årets Kulturkommun. Priset består av en oljemålning av konstnärinnan San Lundberg. Kerstin Hassner, verksamhetschef i Ljusdal, delar ut vandringspriset, ett glasäpple av konstnären Rune Strand, till sin efterföljare. Fjorton kommuner har varit nominerade till att bli Kulturkommun 2000; Enköping, Falköping, Hultsfred, Hällefors, Härnösand, Jönköping, Karlskoga, Kristinehamn, Krokom, Tjörn, Uppsala, Vingåker, Värmdö, Västerås. Av dem har juryn efter hårt arbete utsett en Kulturkommun och en Uppstickare, vem det blir är hemligt fram till prisutdelningen. SKTF är ett fackförbund för tjänstemän. Vi organiserar såväl akademiker som tjänstemän med annan utbildningsbakgrund inom många olika yrken i kommuner, landsting, kommunala bolag och stiftelser, kooperativ, kyrkan samt privat verksamhet inom vård och omsorg. SKTF är en partipolitiskt obunden organisation med cirka 180 000 medlemmar. Mer information finns på: www.sktf.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/29/19991129BIT00100/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/29/19991129BIT00100/bit0002.pdf

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 190 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO. Tf presschef Maria Martinsson, tfn 08 789 64 77/ 070 655 50 48 och pressekreterare Maria Ahlsten tfn 070 370 35 29.