Vision: ”Återhållsamma förslag för jämställdhet i arbetslivet”

Förslagen för ett jämställt arbetsliv med jämställda löner uteblev. När Delegationen för jämställdhet i arbetslivet i dag lämnar sitt betänkande till regeringen saknas konkreta åtgärder för att komma åt det faktum att lönerna i kvinnodominerade branscher är lägre än i mansdominerade.

- Det finns flera positiva förslag i betänkandet, men jag hade hoppats att Delegationen för jämställdhet i arbetslivet skulle bidra till att lösa problemet med att arbete i yrken, branscher och sektorer som traditionellt utförts av kvinnor värderas lägre än arbete som traditionellt utförs av män. För att komma åt detta hade det behövts förslag och åtgärder som ligger närmare arbetslivet, säger Veronica Karlsson, förbundsordförande i Vision.

Delegationen för jämställdhet i arbetslivet, JA-delegationen, har under tre år haft regeringens uppdrag att dels presentera fakta och forskning, dels främja jämställdheten i arbetslivet genom förslag till hur kvinnors arbetskraftsdeltagande kan öka och hur löneskillnaderna mellan kvinnor och män kan minska. Trots det saknas reella förslag för det senare uppdraget när betänkandet i dag presenteras.

- JA-delegationen har flera viktiga förslag som handlar om arbetsmiljön i kvinnodominerade- respektive mansdominerade branscher. Det är jättebra! Det är också bra att JA-delegationen föreslår en mer jämställd föräldraförsäkring, det kommer förhoppningsvis att leda till ett mer jämställt arbetsliv i framtiden. Men, precis som de själva skriver så innebär inget av detta att man kommer åt de ojämställda lönerna och det tycker jag är ett problem, säger Veronica Karlsson.

Enligt JA-delegationen är skillnaderna i genomsnittslön mellan kvinnodominerade, offentligt finansierade yrken och likvärdiga mansdominerade yrken i privat sektor ungefär 65 miljarder kronor om året.

- JA-delegationen har gjort mycket intressanta beräkningar och diskuterat metoder om hur de ojämställda lönerna, de som gör att alla medarbetare i kvinnodominerade yrken, branscher och sektorer tjänar mindre än de i mansdominerade, skulle kunna minska. Förhoppningsvis kan detta leda till fortsatta diskussioner, men jag tycker det är synd att man inte vågade ta resonemanget hela vägen och komma med verkliga förslag, säger Veronica Karlsson.

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Veronica Karlsson, förbundsordförande Vision, tfn 070-746 21 24

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 173 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.