Vision: Viktigt att socialtjänstlagen ses över

Vision välkomnar regeringens översyn av socialtjänstlagen. Uppdraget måste bli tydligare och medarbetarnas förutsättningar att möta människor i behov av samhällets stöd måste förbättras.

- Socialtjänstens uppdrag har blivit allt mer gränslöst. När resurserna brister blir det enskilda medarbetare som sliter hårdare för att medborgare i behov av stöd inte ska behöva drabbas. Det är en del av förklaringen till att kommunerna har svårt att rekrytera såväl chefer som socialsekreterare, säger Dalia Eid, socialsekreterare och ledamot i Visions förbundsstyrelse.

- Socialtjänsten behöver en balans mellan krav och resurser för att vara hållbar och kunna jobba långsiktigt och förebyggande. Vision ser fram emot att aktivt bidra i detta viktiga arbete, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

För ytterligare kommentarer kontakta Dalia Eid, ledamot i Visions förbundsstyrelse och ordförande för Nyköpingsavdelningen, tfn 0708-35 70 76.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 190 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feminisktisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Tf presschef Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48 och Maria Ahlsten, tfn 070- 370 35 29.