Äventyr med Piratklubben på Åland

Piratklubben är en klubb för alla barn som gillar Åland. Medlemskapet är gratis. Aktiviteterna lämpar sig bäst för barn i åldrarna 4-12 år. Klubbens egna piratföretag erbjuder allt vad ni behöver under er resa till Åland: båtresan, boende, god mat och aktiviteter.

Ålands sjöfartsmuseum i Mariehamn är ett spännande museum för både stora som små. Nyhet för i år är skeppsråttan Rubys eget rum, Ruby och havet. Här får barnen bekanta sig med vrak, havsdjur, sjöjungfrugrottor, men även ta sig upp ovan ytan och bli havsforskare ombord på forskningsfartyget r/v Ebba. Ålands Sjöfartsmuseum blev utsedd till bästa museum i Finland 2016!

Park Alandia Hotell är ett bra alternativ för barnfamiljer. Hotellet har ett lekrum för barnen och en egen disk för de små där de kan checka in till hotellet. Nu och då kommer också piratekorrtjejen Peppi Pirat på besök!

På gångavstånd från Mariehamns centrum ligger badhuset Mariebad. Här trivs hela familjen oavsett ålder. Barnen älskar att plaska i pirayahavet och simma genom Peppi Pirats spännande tunnel. Mariebads egen maskot Selina Säl bor i det höga tornet där den 65 meter höga rutschbanan börjar.

Eckerö är ett perfekt besöksmål för barnfamiljer, här finns många aktiviteter samlade på ett område.

Käringsund Resort har trampbåtar, kajakuthyrning, minigolf och ordnar olika motionslopp under sommaren. Fiskedagar ordnas på Ålands Jakt och Fiskmuseum och dessutom har de pysseltisdagar under juli månad. Leklandet är Ålands enda inomhuslekland och erbjuder en säker och trygg lekplats på 5000kvm. SmartPark är den moderna pedagogiska nöjesparken där barnen lär medan de leker, ”på parkens bilbana får barnen köra mjölk till mejeriet, grönsaker till förädlare och på så sätt lära sig var vår mat kommer ifrån”- Mattias Eriksson, Park Manager.

Kastelholms slott i Sund har anor från 1300-talet och är ett besöksmål som hela familjen kommer att gilla. Slottet har många spännande historier bevarade i stenväggarna. Du kan prova en riddarrustning och roliga huvudbonader! På Kastelholms område finns också fängelsemuseet Vita Björn.

Bredvid slottet ligger friluftsmuseet Jan Karlsgården, där barnen trivs länge! Här finns hästar och grisar av trä, en lekplats och en liten strand där man kan bada.

Efter en härlig dag på slottet och Jan Karlsgården vill man ha riktig mat – då är det bara att ta sikte mot Smakbyn och fylla magen med god piratmat. Smakbyn är kändiskocken Michael Björklunds skapelse och här görs maten på äkta råvaror.

”Åland är ett idealt resmål för barnfamiljer, oberoende om du är ute efter en aktiv eller lugnare semester så finns det ett brett urval av aktiviteter. Naturen är en rikedom, ren och vacker. Havet är alltid närvarande, och bjuder på både lugn och äventyr” - Sara Degerth, Barnens Åland

Barnaktiviteter på Åland 2017

1 juli Barnens fiskedag i Käringsund Resort och på Ålands jakt- och fiskemuseum kl. 10-13. Träffa Peppi Pirat i Käringsund kl. 11. Trevligt program för

hela familjen på båda ställen. Normal entré till Ålands jakt- och fiskemuseum men aktiviteterna är gratis. Ingen avgift till Käringsund Resort. Visst nappar det på Åland!

4 juli Pysseldag på Ålands jakt- och fiskemuseum kl. 10-14, drop in. Träffa Peppi Pirat och pyssla i lugn och ro fin miljö. Aktiviteten är gratis och ingår i vanlig entré.

8 juli Semesterloppet i Käringsund Resort.

11 juli Pysseldag på Ålands jakt- och fiskemuseum kl. 10-14, drop in. Träffa Peppi Pirat och pyssla i lugn och ro fin miljö. Aktiviteten är gratis och ingår i vanlig entré.

26 augusti Åland Triathlon i Käringsund Resort.

14 oktober Piratdag på Mariebad kl. 14-17. Träffa Peppi Pirat, skattjakt, O’hoj-aktiviteter och mycker mer. Aktiviteterna är gratis och ingår i normal entré.

20 oktober Peppi Pirats glasskalas i Smakbyn i Kastelholm kl. 14. Glassbuffé 6 € per barn inkl. aktiviteter. Träffa Peppi Pirat, gå på skattjakt etc.

28 oktober Höstpyssel på Park Alandia Hotell kl. 14.30-16.30 Träffa Peppi Pirat och pyssla till hösten. Aktiviteten är gratis.

6 december Familjedag på Ålands sjöfartsmuseum. Träffa Peppi Pirat, aktiviteter för hela familjen. Gratis inträde.

Kom gärna och besök Åland på Lapsi-messut i Helsingfors 21-23.4, monter 6f60.