Intressanta pristagare på årets prisutdelning på Åland - Östersjöfonden

Östersjöfonden  arbetar för hela Östersjöregionen och skapar uppmärksamhet genom olika insatser till förmån för vårt gemensamma och känsliga innanhav. Stiftelsens ändamål är att främja och stöda vetenskaplig forskning samt annan verksamhet som rör skyddet av Östersjöns miljö.

Östersjöfondens pristagare 2017

HELCOM Maritime Working Group belönas med 20 000 euro för sitt arbete att minska utsläppen från sjöfarten på Östersjön. Förbudet att släppa ut avloppsvatten från fartyg på internationellt vatten och införande av Östersjön som specialområde i fråga om utsläpp av kväveoxider (NOx Emission Control Area, NECA).

Riksdagsledamot, tidigare miljöminister Ville Niinistö från Åbo, Finland tilldelas Lasse Wiklöf-priset på 10 000 euro för sitt arbete för Östersjöns miljö. Ville Niinistö har under sin politiska karriär engagerat sig i ett flertal olika Östersjöfrågor.

Företaget Goodtech Environment Ab belönas med 3 000 euro för sitt innovativa arbete inom miljöteknik. Goodtech Environment har utvecklat teknik och skräddarsytt lösningar för rening av avloppsvatten och dricksvatten samt för behandling av processvatten för kommuner och industrier.

-Det är härligt med så mycket sakkunskap och engagemang hos pristagarna. Under årets prisutdelning 12 maj fick publiken möjlighet att lära känna pristagarna och delta i intressanta föreläsningar i samband med seminariet, säger Lotta Nummelin, VD Östersjöfonden.

Om ni vill skriva om Östersjöfonden eller önskar mer information vänligen kontakta:

Lotta Nummelin, Östersjöfonden

info@ostersjofonden.org