Vrakchampagne säljs till förmån för välgörenhet. Nytt världsrekord i sikte vid unik champagneauktion på Åland

Champagneauktionen anordnas i Alandica Kultur och Kongress i Mariehamn den 8 juni kl. 15.00

Ytterligare information, Ålands landskapsregering:

Totalt bärgades 145 flasko champagne från vraket. Flaskorna härstammar från de välkända champagnehusen Veuve Clicquot, Heidsieck och Juglar. Huset Juglar upphörde att existera 1829 och Veuve Clicquot har daterat sina flaskor från perioden mellan 1841-1850. Vid auktionen säljs 6 flaskor Juglar, 4 flaskor Veuve Clicquot och en flaska Heidsieck & Co.

-Vi inledde försiktigt med att sälja två flaskor av den gamla champagnen vid en auktion förra året. Att vi då sålde en flaska för 30 000 euro och slog världsrekord, gör att vi nu väljer att anordna en ny auktion. Vi hoppas förstås att vi kommer att slå världsrekord igen så att överskottet till välgörenhet blir så stort som möjligt, säger avdelningschef Rainer Juslin vid Ålands landskapsregering.

Namnet på fartygen och dess destination är fortfarande okänd, men vraket och dess last tillhör Ålands landskapsregering. Några av flaskorna har bevarats för museala ändamål, medan en

del kommer att säljas på auktion. Överskottet från auktionen kommer att doneras till organisationer som arbetar med att förbättra Östersjöns vattenkvalitet och marinarkeologiska och sjöhistoriska undersökningar.

Tack vare den konstanta temperaturen på mellan 4-6 grader och de mörka omgivningarna, kombinerat med trycket inifrån flaskorna samt trycket på havets botten, är champagnen fortfarande i ett fantastiskt gott skick. Var och en av flaskorna från vraket har blivit omkorkade, avsmakade och klassificerade av den internationellt kände champagne-experten Richard Juhlin.

Ålands landskapsregering har beslutat att sälja elva flaskor champagne från det skeppsvrak som upptäcktes i Ålands skärgård i Finland, sommaren 2010. Den unika champagnen, som härstammar från 1800-talets första hälft, säljs på auktion i Mariehamn den 8 juni. Överskottet från auktionen går till välgörande ändamål.

Auktionsfirman som kommer att utföra auktionen på dessa unika vintage champagner från första hälften av 1800-talet, är Frankrikes ledande auktionshus Artcurial, Briest - Poulain - F. Tajan. Artcurial kommer att samarbeta med Veuve Clicquot, Moët & Chandon och Dom Perignon och kommer därigenom även kunna erbjuda andra årgångschampagner från deras vinkällare.

-Upplägget av årets auktion är annorlunda och vi tror att det kommer att bli ett intressant och händelserikt evenemang. Nu väntar vi med spänning på resultatet, säger Johan Ehn, Utbildnings- och kulturminister vid Ålands landskapsregering.

Ytterligare information, Ålands landskapsregering.

Taggar: