Återupptäck Benidorm – Året runt

Report this content

Drygt 50 år efter charterturismens intåg till den spanska kusten Costa Blanca tar Benidorm åter plats i det svenska resandet. Kuststaden som då blev känd för sitt behagliga klimat och långa rena sandstränder har i dag ett stort aktivitetsutbud som passar en bred publik med olika intressen. Direktflyg till Alicante flygplats från flera svenska städer gör det lätt för resenärer att ta sig till staden på egen hand.

Benidorm är en kompakt stad med stränder och aktiviteter på nära håll, omgiven av ett varierat landskap där berg möter hav och med många möjligheter till sportaktiviteter. De fem stränderna varierar från två till tre långa kilometer vita sandsträckor, till steniga stränder intill höga klippor med rikt marint liv för dykare och snorklare.

Föredöme enligt WTO
- Benidorm är en förebild för den internationella turistindustrin eftersom de har lyckats utveckla och diversifiera sitt utbud till att passa dagens resenärer. Ett gott exempel på hur turismen kan bidra positivt till både människor och samhälle, sade Världsturismorganisationens (WTO) generalsekreterare Taleb Rifai under ett officiellt besök i Benidorm i höstas.

Gastronomi, konst och musik
Sommarsäsongen bjuder på ett brett utbud av festivaler. Low Festival, en tredagars indiepopfestival med världskända band som i sommar hålls för sjätte året i rad är också en av Europas mest miljömedvetna musikfestivaler. I år är även gastronomiska evenemang en höjdpunkt med sex stora events från februari till oktober, bland annat en tapasvecka i samband med Världsturistdagen den 27 september.

- Äventyrssporter, spa, musikfestivaler, kulturevenemang och naturvandringar är bara några av Benidorms nya attraktioner, säger Yolanda Pickett, direktör på Visit Benidorm.  Vi välkomnar svenska resenärer att upptäcka vår stads stora utbud.

Norwegian flyger från ett flertal städer i Sverige (Luleå, Umeå, Stockholm, Karlstad, Göteborg och Malmö) och Ryanair från Växjö, Göteborg och Stockholm (Västerås och Skavsta). Även SAS flyger från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn.

För mer information, vänligen kontakta:
Carola Valls, marknadschef, Visit Benidorm
Tel: +34 96 680 64 75, Mobil: +34 671 865 580
info@visitbenidorm.es

För frågor om pressresor och för att beställa pressbilder, vänligen kontakta:
Helen Crowe Blomgren, Informedia Communications AB,

Tel: 070-840 3175, helen@informedia.se

Följ Benidorm i sociala medier:
Facebook: https://www.facebook.com/visitbenidorm

Twitter: @visitbenidorm

Besök Visit Benidorm på TUR, 20-23 mars 2014, Svenska Mässan, Göteborg, Monter B:04:02

Om Benidorm
Benidorm ligger på Costa Blanca, den spanska östkusten längs Medelhavet. Orten utvecklades som turistmål på 1950-talet, och har ett exceptionellt mikroklimat och låg nederbörd som resulterar i solsken och fina stränder året runt med vattentemperaturer på 20º C i genomsnitt.
Benidorm har ett brett utbud av boende med 129 moderna och nyrenoverade hotell samt högkvalitativa campingplatser och semesterlägenheter. Det finns underhållning, shopping, restauranger och aktiviteter för alla åldrar, inklusive fem temaparker och två vattenparker. Sportaktiviteter inkluderar golf, vandrings- och cykelleder och flera vattensporter. Stadens fem stränder är bland de bästa i Europa och har fått flera utmärkelser för kvalitet, säkerhet, renlighet och bekvämligheter.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Yolanda Pickett, direktör på Visit Benidorm.