100 niondeklassare sammanstrålar på Scandic Billingen i Skövde

Imorgon den 11 november samlas hela 100 niondeklassare från högstadieskolan Helenaskolan på hotell Scandic Billingen i Skövde för en inspirationsföreläsning om besöksnäringens möjligheter.

Scandic Billingens hotelldirektör Kristian Sandahl kommer att berätta om sitt spännande jobb. Hans kollegor kommer att tala om passionen för deras yrkesval och hur man kan göra karriär i branschen.

Antalet gymnasieansökningar till framförallt hotell- och restaurangprogrammet har sjunkit rejält de senaste sex åren trots att efterfrågan för utbildad personal är hög. Enligt Visitas rapport Tillväxtvärk? med prognosen på 190 000 anställda i branschen år 2023 behöver personalstyrkan ökas med hela 45 000 personer på tio år.

- Det är oerhört viktigt att vi visar för våra ungdomar att vår bransch är en framtidsbransch med spännande karriärmöjligheter. Besöksnäringen är Sveriges nya basnäring och vi hoppas att flera av våra niondeklassare som står inför gymnasievalet blir intresserade av vår näring, säger Maria Ek, kommunikationsansvarig Visita Västra

Plats: Scandic Billingen Skövde, Trädgårdsgatan 10. Samling i festvåningslokalen

Tid:  Den 11 november kl 9:00-10:00

Media kan föranmäla sig till:

Tina Loncaric, Kommunikatör , Visita
t.loncaric@visita.se