400 nior får smaka på jobb

Jobben inom besöksnäringen blir alltfler. De närmaste åren behöver näringen anställa ungefär 50 000 personer per år. Därför bjuder Visita och Clarion Hotel Post in närmare 400 niondeklassare från Göteborgsområdet för att få lära sig mer om olika yrken inom besöksnäringen och välja rätt i gymnasievalet.

– För den som väljer att utbilda till exempel sig till kock på gymnasiet finns det i stort sett garanterat jobb efter studenten, säger Maria Ek på Visita. Vår snabba växande näring kan vara en bidragande lösning på ungdomsarbetslösheten, bara vi får ungdomarna att välja rätt redan från början.

– Vi behöver alltid nya medarbetare. De som nu ska välja yrken är viktiga för vår framtid och för att våra besökare ska få en härlig upplevelse när de kommer till oss. Det här studiebesöket är en chans för oss att visa hur häftigt det är att jobba i hotellbranschen och att det finns många olika jobb inom vår bransch, säger Maria Vallin, HR-chef på Clarion Hotel Post.

Stora karriärmöjligheter
Restaurang- och livsmedelsprogrammet och Hotell- och turismprogrammet är båda yrkesförberedande program som även ger möjlighet att läsa vidare på högskola, men framför allt är det ingångar till en bransch där karriärmöjligheterna är närmast oändliga. Den som väljer att gå något av dessa program får träffa en massa människor, jobba praktiskt och lära sig ett yrke från grunden.

– Vi har redan idag problem med att rekrytera talanger. Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare och våra medarbetare är vår viktigaste resurs. Därför hoppas vi mycket på dem som ska välja gymnasielinje till våren, fortsätter Maria Vallin.

Besöksnäringen skapar jobb
– En femtedel av alla jobb som har skapats i Sverige sedan år 2007 är i besöksnäringen. Vi fortsätter skapa jobb, men det förutsätter att det finns arbetskraft. Niondeklassarna som nu ska göra sina gymnasieval är oerhört viktiga för oss, berättar Maria Ek.

Studiebesöket arrangeras i samarbete med GR utbildning, Skola och arbetsliv.

– Det är viktigt att eleverna ser vilka möjligheter det finns inom olika yrken och studievägar när de nu ska söka sig gå vidare till gymnasiet. Genom de studiebesök vi genomför hoppas vi hjälpa eleverna att göra väl genomtänkta val för framtiden, säger Johanna Redelius, utvecklingsledare vid GR utbildning.

– Vi hoppas att många av de närmare 400 elever som ska besöka Clarion Hotel Post väljer en karriär inom besöksnäringen. Kanske väljer de också att jobba i Göteborg och på så sätt bidra till Göteborgs utveckling, avslutar Maria Ek.

Media är välkomna
Välkommen att delta i studiebesöket!
Datum: Fredagen den 30 september
Tid: 11.00
Plats: Clarion Hotel Post, Drottningtorget 10, Göteborg

Stina Bengtsson, pressekreterare, Visita
T 46 8 762 74 00
D 46 8 762 74 68
E s.bengtsson@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar cirka 5 000 medlemsföretag med nästan 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.