Drygt 10 000 nya jobb sedan restaurangmomsen sänktes

Sedan momsen på restaurangmat sänktes har antalet anställningar i restaurangbranschen ökat med cirka 10 500. Det visar Visitas bearbetning av SCBs senaste sammanställning över utbetalda löner (LAPS) på svensk arbetsmarknad.

Under första halvåret 2013 ökade de utbetalda lönesummorna i restaurangbranschen med 7,5 procent jämfört med 2,1 procent för hela den privata arbetsmarknaden. Rensat för löneökningar motsvarar det cirka 4 500 nya jobb i hotell- och restaurangbranschen. Detta ska adderas till de cirka 6000 nya jobb som skapades under momssänkningens första år 2012.

– Restaurangbranschen har levererat tusentals nya jobb sedan momsen sänktes. Branschen fortsätter även under 2013 att växa och anställa, trots den svaga konjunkturen, säger Eva Östling, vd på Visita.

Hotell- och restaurangbranschen Privat sektor Sysselsättningstillväxt
  Jan-juni 2013 hotell/restaurang
  (Lönesumma – löneökningar) (helårsarbeten)
Sysselsättningstillväxt i hotell/restaurang sedan momssänkning   (helårsarbeten)
7, 2 procent* 2,1 procent* 4 500 10 500 (6000 + 4 500)

*Procentuell utveckling av lönesumman första halvåret 2013 jämfört med motsvarande period 2012

Färre konkurser
Även antalet konkurser har minskat sedan momssänkningen. Under 2012 minskade konkurserna med 9,4 procent. Under första halvåret 2013 har konkurserna minskat med 5,8 procent

– Färre konkurser innebär ju givetvis fler räddade jobb också, säger Eva Östling.