Fyra elever från Västra Götaland finalister i Gymnasie-SM

Den 24-25 mars är det Gymnasie-SM. Wilma Andersson och Matilda Ivarsson från Almåsgymnasiet i Borås och Robin Bos och Samuel Hjelm från Plusgymnasiet i Skövde är alla finalister i kategorin Hotell. De har chansen att vinna i Sveriges äldsta och mest prestigefyllda tävling för gymnasister i årskurs 3 på Hotell- och turism- och Restaurang- och livsmedelsprogrammen.

– Gymnasie-SM är ett fantastiskt sätt för framtida kockar, receptionister, turismvärdar, hotellchefer, hovmästare och andra inom besöksnäringen att få pröva sina vingar, säger Eva Östling, vd på Visita.

Tävlingen
Tävlingen är indelad i fyra kategorier:

• Hotell
  • Kök
  • Servering

I varje kategori tävlar sex lag från olika gymnasieskolor i Sverige. Varje lag består av två elever. De har också med sig en lärare som agerar coach för laget.

– På lördagen kommer vi få se och uppleva de tävlandes skicklighet, inte minst när de som tävlar i serveringskategorin serverar maten som de tävlande i kökskategorin har lagat. Det ser jag mycket fram emot, säger Peter Thomelius, utbildnings- och HR-chef på Visita.

Stort rekryteringsbehov
– De här eleverna är en viktig del av besöksnäringens framtid. Vi räknar med att näringen behöver göra 40 000-50 000 rekryteringar årligen fram till år 2023 och att sektorn under samma tid kommer växa med 5 000 nya jobb per år. För att klara det behöver vi kompetenta ungdomar som har gått rätt gymnasielinjer, fortsätter Eva Östling.

– Vi arrangerar den här tävlingen av flera skäl, inte minst för att höja statusen i besöksnäringens yrken och för att lyfta fram nya lovande stjärnor, avslutar Peter Thomelius.

Årets final äger rum på Värnhemsskolan i Malmö. Samarbetspartner är Sundqvist, Segers, Martin & Servera, Arla och Scandic Hotels.

Vinster
Medaljörerna i kategorierna Kock och Servering får chansen att tävla i det Nordiska mästerskapet 2018. Vid en kvalificeringstävling i början av 2018 blir två kockar och två servitörer/servitriser utsedda och de får senare representera Sverige.

Vinnarna i varje kategori får tillsammans med ansvarig lärare delta vid Vinnardagen i Stockholm den 18 maj, med bland annat studiebesök på exklusiva hotell och en gourmetmiddag.

Alla tävlande

T 46 8 762 74 00
D 46 8 762 74 68
E s.bengtsson@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar cirka 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.