Handbolls-VM – så mycket mer än bara ett sportevenemang

När Sverige 2011 arrangerade Handbolls-VM kom drygt 30 000 utländska besökare som spenderade i genomsnitt 805 kr per person/dygn och evenemanget ledde till motsvarande 121 årsarbetskrafter. Det visar en ny undersökning som Sveriges Hotell och Restaurangföretagare (SHR) låtit HUI Research utföra.

– När Sverige står som arrangör för ett större internationellt evenemang, innebär det så mycket mer än bara biljett-, hotell- och restaurangförsäljning. Ett evenemang av den här storleken ger ringar på vattnet och skapar mervärden för hela samhället i form av näringslivsutveckling, ökade framtida turismintäkter och en ökad inflyttning, säger Eva Östling Ollén, VD för SHR.

Handbolls-VM i siffror (primära effekter)

• 104 290 unika turistbesökare – publik
  • 67% Turistandel (inhemsk turism)
  • 29% Exportandel (utländsk turism)
  • 241 miljoner i omsättning (turister med Handbolls-VM som primärt skäl för vistelsen)
  • Varje person spenderade i genomsnitt 805 kr per person och dygn.
  • 121 årsverken
  • 222 000 sålda biljetter
  • 21 miljoner i vinst till Handbollsförbundet

Handbolls-VM i ett längre perspektiv (sekundära effekter)
De orter som var med och arrangerade VM har uttryckt att de upplevt att man blivit bättre på lokal och regional samverkan, men även att samarbetet mellan det offentliga och näringslivet har blivit bättre. Flera aktörer i studien menar också att man ökat sina chanser till att få genomföra ytterligare stora evenemang.

För många av de utländska besökarna utgjorde Handbolls-VM 2011 den huvudsakliga reseanledningen till Sverige. VM blev en dörröppnare och bidrog till att man för första gången besökte Sverige. När utländska besökare får en positiv upplevelse av Sverige ökar chanserna för att man ska betrakta Sverige som ett attraktivt resmål även i framtiden. Nöjda besökare blir dessutom ”ambassadörer” och verkar indirekt för nya besökare.

– Stora internationella evenemang är otroligt viktiga för att marknadsföra Sverige som besöksdestination. Varje besökare blir en potentiell ambassadör för resmålet Sverige, säger Eva Östling Ollén.

Under 2010 omsatte turismen i Sverige 255 miljarder kronor och bidrog till 162 000 arbetstillfällen. Turismens exportvärde – utländska besökares konsumtion i Sverige var 87 miljarder kronor, vilket var 50 procent mer än järn- och stålexporten och mer än dubbelt så mycket som värdet av den svenska personbilsexporten. Det gör besöksnäringen till en basnäring och mycket viktig för sysselsättningen, särskilt i glesbygden.

Rapporten om Handbolls-VM är den första i en serie av rapporter som granskar stora evenemangs påverkan på samhället och samhällsekonomin. De kommande rapporterna granskar Vasaloppet, Dreamhack, Kardiologen och Alpina VM. Rapporten om Handbolls-VM finns att ladda ner på www.shr.se

För ytterligare frågor och information, kontakta:
Björn Lundell, pressekreterare, SHR. 0708-96 90 12

Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. SHR har cirka 4 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 5 500 verksamheter inom hotell, restaurang och övrig besöksnäring. SHR:s medlemsföretag står för omkring 75 procent av hotell- och restaurangbranschens totala omsättning. Presskontakt: Björn Lundell, 0708-96 90 12, b.lundell@shr.se