Idag lanseras den stora Visitabarometern

Nu kommer Visitabarometern, med den senaste faktan och statistiken om besöksnäringen och dess bidrag till jobb, integration och tillväxt i Sverige. Du kan också se utvecklingen över tid och hitta jämförelser mellan Sverige och andra länder.

Visitabarometern är gjord av Visita och du hittar den på www.visitabarometern.se

Sajten är interaktiv så du kan lätt göra egna jämförelser över tid, se utvecklingen mellan olika kategorier av turism och liknande.

Visitabarometern innehåller mängder med matnyttig information som du som journalist kan använda till artiklar, nyhetsvinklar och annat.

Visste du till exempel:

- Förra året spenderade utländska besökare nästan 23 miljarder kronor på svenska restauranger.

- Besöksnäringen är Sveriges integrationsmotor. 37,5 procent av alla anställda inom hotell och restaurang är utlandsfödda.

- Förra året stod sysselsättningen inom hotell & restaurang för 3,9 procent av den totala sysselsättningen i Sverige. Det är en ökning med 39,7 procent sedan år 2000.

- Förra året var det totala antalet gästnätter i Sverige 57 234 148 stycken.

- Turismen i Sverige omsätter årligen nästan 300 miljarder kronor.

Innehållet på sajten uppdateras när ny intressant statiskt finns tillgänglig.

Tobias Bestelid
Presschef
t.bestelid@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.

Citat

VISITABAROMETERN 2017