Konjunkturförväntningarna viker inom besöksnäringen

Efter en lång period av uppgång viker nu besöksnäringens förväntningar både vad gäller efterfrågan och på sysselsättningsutvecklingen i branschen.

Visita analyserar månatligen utvecklingen bland företag verksamma inom besöksnäringen.

- Hotellföretagens förväntningar indikerar en minskad sysselsättning de närmaste månaderna. Restaurangföretagens förväntningar över sysselsättningsutvecklingen och även i synen på efterfrågan försämrades i mars, säger Björn Arnek avdelningschef för Branschekonomi på Visita.

Rapporten från mars 2015 bryter en positiv utveckling. Under helåret 2014 ökade efterfrågan på hotellrum kraftigt. Det var privatgäster som stod för hela ökningen medan efterfrågan från konferensgäster minskade kraftigt och efterfrågan från affärsgäster var oförändrad. Fjolåret var även ett bra år för Sveriges restauranger. Omsättning ökade med 5 miljarder kronor. Detta skedde dessutom i en svag allmän ekonomisk konjunktur i Sverige. Besöksnäring skapade förra året 5 000 nya helårsjobb och sysselsatte ungefär 150 000 helårsarbetstillfällen.

- Att besöksnäringen skruvar ner förväntningarna och tvekar att anställa har flera faktorer. En orsak är att regeringen inte ger besked om de dubblerar arbetsgivaravgiften för unga. Kostnadsbördan för näringen skulle landa på ungefär 1.5 miljarder kronor. Branschen har låga marginaler och för många arbetsgivare innebär en ökad kostnadsbörda att personal kommer att behöva sägas upp och uteblivna nyanställningar, säger Eva Östling VD Visita.

Erik Bratthall, Presschef Visita

e.bratthall@visita.se