Nordic Choice Hotels mest attraktiva arbetsgivaren inom besöksnäringen i Norrland

Idag lanserar Visita för första gången en rankning som listar de mest attraktiva arbetsgivarna inom besöksnäringen. I undersökningen, som genomförts av undersökningsföretaget Universum på Visitas uppdrag, har över 2 000 yrkesverksamma inom besöksnäringen fått lista vad som är viktigast hos en arbetsgivare och vilka arbetsgivare inom besöksnäringen de helst skulle arbeta hos. I Norrland toppar Nordic Choice Hotels listan över arbetsgivare.

Svaren har resulterat i en rankning som listar de arbetsgivare inom besöksnäringen som är mest attraktiva och som flest vill arbeta hos. Från de norrländska länen Gästrikland, Hälsingland, Härjedalen, Jämtland, Lappland, Medelpad, Norrbotten, Västerbotten och Ångermanland har 211 respondenter och yrkesverksamma deltagit i undersökningen. Listan toppas av Nordic Choice Hotels, med bland andra hotellen Copperhill Mountain Lodge i Åre och Clarion Hotel Sense i Luleå. Tvåa på listan är Elite Hotels, med hotell från Gävle till Kiruna och trea kommer Icehotel i Jukkasjärvi.

– Det här är fantastiskt roligt då våra medarbetare är det viktigaste vi har i arbetet med att skapa exceptionell service varje dag. Detta är ett fint kvitto på att det lönar sig att arbeta med alla de kulturbyggande aktiviteter vi gör inom Nordic Choice Hotels där mångfald, utvecklingsmöjligheter och CSR står högt på agendan, säger Eva Ottosson Rask, General Manager på Copperhill Mountain Lodge, Åre.

Besöksnäringen är den snabbast växande basnäringen i Sverige. Sedan 2007 har branschen skapat 50 000 nya jobb, vilket motsvarar vart femte nytt jobb på svensk arbetsmarknad. Med undersökningen har Visita bland annat velat öka kännedomen om besöksnäringen och vilka faktorer som är viktigast vid val av arbetsgivare för medarbetare inom näringen.

– Besöksnäringen är en viktig arbetsgivare för att skapa jobb och skatteintäkter i hela landet. Vår näring kommer fortsätta vara en stark motor för svensk tillväxt. Fram till 2023 kommer vi, med rätt förutsättningar, kunna skapa 50 000 nya jobb, säger Eva Östling, vd på Visita.

Topp-10-listan över de mest attraktiva arbetsgivarna inom besöksnäringen:

1. Scandic Hotels
  2. Nordic Choice Hotels
  3. Grand Hôtel Stockholm
  4. Stureplansgruppen
  5. Gothia Towers
  6. Radisson
  7. Hilton
  8. Elite Hotels
  9. Nobisgruppen
  10. Oaxen Krog

Tobias Bestelid, presschef Visita, 0702–164 775, t.bestelid@visita.se

Eva Ottosson Rask, Copperhill Mountain Lodge, 070-755 44 53, eva.o.rask@copperhill.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.