Påminnelse! Idag: 1 000 ungdomar smakar på jobb i Malmö

Vart femte nytt jobb skapas i besöksnäringen. De närmaste åren behöver näringen anställa ungefär 50 000 personer per år. Den som går en praktisk utbildning i yrken inom näringen är i det närmaste garanterad jobb efter examen. Idag, måndagen den 16 januari får 1 000 ungdomar från Skåne testa på jobben i besöksnäringen. Projektet Hej Framtid! är ett samarbete mellan Visita, Malmö stad, Region Skåne och Arbetsförmedlingen.

– Vår snabbt växande näring kan vara en bidragande lösning på ungdomsarbetslösheten, bara vi får ungdomarna att välja rätt redan från början. I vår näring kan du göra karriär inom många olika yrkesområden, få jobb i såväl stad som på landsbygden och du kan jobba i hela världen, säger Claes Sandvig från Visita Södra.

– Skåne som destination växer starkt, både med inhemska och internationella gäster, och företagen inom besöksnäringen behöver kontinuerligt anställa yrkesutbildad personal. Hittar inte företagen personal så kan tillväxten hämmas och besökarna kan få en sämre upplevelse, säger Carin Daal från Region Skåne.

– Kock har länge toppat Arbetsförmedlingens lista över bristyrken. För att få en bättre matchning på arbetsmarknaden krävs att fler väljer att gå praktiska utbildningar, inte minst Restaurang- och livsmedelsprogrammet och Hotell- och turismprogrammet, säger Mats Rydberger på Arbetsförmedlingen i Malmö.

– Det finns enorma möjligheter i besöksnäringen. Genom Hej Framtid! vill vi visa det för ungdomar som snart ska välja gymnasium och för dem som är unga och arbetssökande, säger Victor Ollén, Malmö stads projektledare för Hej Framtid!.

– Ungdomarna får först besöka en minimässa på Malmö Live, där företag från branschen, gymnasieutbild­ningar, yrkesskolor och fackförbund ställer ut och visar upp sin verksamhet. Därefter får de besöka olika företag för att till sist åter samlas på Malmö Live, för lite skönt häng och möjlighet att prata med studievägledare, fortsätter Victor Ollén.

– Vi hoppas att många av de runt 1 000 ungdomar som ska delta i Hej Framtid! väljer en karriär inom besöksnäringen. Kanske väljer de också att jobba i Skåne och på så sätt bidra till Malmös och Skånes utveckling, avslutar Claes Sandvig.

Media är välkomna
Välkommen att delta i Hej Framtid!
Datum: Måndagen den 16 januari.
Tid: De exakta hålltiderna för evenemanget är:
FÖRSTA GRUPPEN - Unga arbetssökande cirka 250-300 pers
10.30                  Unga arbetssökande anländer
10.30-12.00      Utställning på Malmö Live. Branschrelaterade företag ställer ut.
12.00-14.00      Studiebesök. 2x30/40 min samt transport mellan destinationerna
14.00-15.00      Kick out med yrkesutbildning + arbetsförmedlare på plats – Kafékänsla med kaffe och kanelbulle

ANDRA GRUPPEN - Åttor och nior, cirka 800 pers
12.15                 Åttor och nior anländer
12.15-13.45      Utställning på Malmö Live. Branschrelaterade företag ställer ut.
13.45-15.45      Studiebesök. 2x30/40 min samt transport mellan destinationerna
15.45-17.00      Kick out – Framtidsfika

Plats: Clarion Hotel Malmö Live, Dag Hammarskjölds torg 2, samt på diverse företag i Malmö
Anmälan: Vi är tacksamma om media anmäler deltagande till s.bengtsson@visita.se eller på telefon 08-762 74 68.

Stina Bengtsson, pressekreterare, Visita
T 46 8 762 74 00
D 46 8 762 74 68
E s.bengtsson@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar cirka 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.