Pressinbjudan: Så ska hållbarhet göra sverige till turistmagnet

Imorgon, onsdagen den 15 februari, lanserar Visita och Fores en ny rapport som visar hur besöksnäringen ska uppnå sina mål att fördubbla omsättningen på ett hållbart sätt. Rapporten fokuserar på hur näringen kan bidra till att Sverige löser tre brådskande utmaningar: klimatutmaningen, integrationsutmaningen och det svenska lantbruket.

Besöksnäringens mål är att fördubbla sin omsättning till år 2020 jämfört med år 2010. Rapporten "Sverige - vi löser det" beskriver vad en hållbar besöksnäring kan innebära och vad näringen kan göra för att blir mer ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar.

Hur kan Sverige locka turister genom att bli en mer hållbar destination? Vad kan besöksnäringen bidra med för ett mer hållbart Sverige? Vilka politiska beslut behövs för att besöksnäringen ska kunna fortsätta vara en jobb- och integrationsmotor för Sverige? Detta är några av de frågor vi diskuterar vid seminariet tillsammans med bland annat företagare och ansvariga politiker.

Tid: 15 februari klockan 8.30. Frukost serveras från klockan 8.
Plats: Elite Stockholm Plaza, Birger Jarlsgatan 29, Stockholm.

• Eva Östling, vd Visita, introducerar Visitas initiativ till rapporten
  • Mattias Goldmann, vd Fores, presenterar rapporten
  • Azita Shariati, vd Sodexo, berättar om framgång genom hållbarhetsarbete

Vi avslutar med panelsamtal om rapporten med Lars Hjälmered (M), vice ordförande i näringsutskottet, och Anna-Caren Sätherberg (S), besöksnäringspolitisk talesperson och ledamot i näringsutskottet.

I rapporten berättar Visita vad medlemsföretagen vill göra för att knuffa Sverige i en hållbar riktning. Vi konkretiserar vad som krävs från politiskt håll för att besöksnäringen ska kunna hjälpa beslutsfattarna att uppfylla sina löften.

Rapporten är framtagen av tankesmedjan Fores på uppdrag av Visita och skriven av Lovisa Källmark, Mattias Goldmann och Kajsa Resare Sahlin.

Det finns möjlighet till enskilda intervjuer med Eva Östling och Mattias Goldmann. Kontakta presschef Cecilia Björkman c.bjorkman@visita.se, 08-762 74 60, med din anmälan till lanseringsseminariet och om du vill ha tid för enskild intervju efter seminariet.

Välkommen!

Cecilia Björkman, tf presschef, Visita
T 46 8 762 74 00
D 46 8 762 74 60
E c.bjorkman@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar cirka 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.