Restaurangbranschen bromsar in

Siffrorna för SCB:s restaurangindex visar att restaurangnäringen bromsar in. Höjda restaurangpriser är en trolig orsak. ”Restaurangpriserna i år är nästan 4 procent högre än i fjol. Restaurangerna har tvingats höja priserna på grund av höjda arbetsgivaravgifter för unga och höjda livsmedelspriser”, säger Visitas vd Eva Östling.

Efter revideringarna visade statistiken att omsättningen krympte i volym under tredje kvartalet med nästan en procent jämfört med tredje kvartalet 2016. Det är en stor revidering jämfört med den tillväxt för tredje kvartalet på drygt två procent som redovisades föregående månad.

Att omsättningstillväxten ett enskilt kvartal varit negativ jämfört med motsvarande kvartal föregående år har inte hänt sedan Restaurangindex började publiceras.

– Inbromsningen kommer mitt under en brinnande högkonjunktur. Det är allvarligt. Restaurangerna har tvingats höja priserna på grund av faktorer som de själva inte kan påverka. Höjda arbetsgivaravgifter för unga och höjda livsmedelspriser har tvingat fram prisökningar, Eva Östling, vd Visita.

– Att omsättningen i volym krympte med nästan en procent ska jämföras med utvecklingen för hela den privata tjänstesektorn, exklusive bank och försäkring, som visade en omsättningstillväxt i volym på nästan tre procent tredje kvartalet, säger Eva Östling.

Restaurangindex för oktober visar att restaurangomsättningen ökade preliminärt med 1,5 procent i volym i oktober 2017 jämfört med oktober 2016. Att den preliminära omsättningstillväxten i volym i restaurangbranschen är positiv för oktober bör dock tolkas försiktigt. Omsättningstillväxten i volym har skrivits ned för alla månader sedan april jämfört med den första preliminära siffran.

Restaurangindex är ett index som publiceras varje månad. Statistiken gör det möjligt att följa omsättningsutvecklingen i restaurangbranschen, kategori för kategori. Uppgifterna tas fram i samarbete mellan Visita, Dagligvaruleverantörernas Förbund (DLF), Svensk Cater och Statistiska centralbyrån (SCB). Länk till Restaurangindex:

Tobias Bestelid
Presschef
t.bestelid@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.

Citat

Eva Östling, vd Visita