SHR: ”Bara början på besöksnäringens utveckling”

Besöksnäringen spelar en allt större roll för den svenska ekonomin. Det visar nya Turismens årsbokslut från Tillväxtverket. Exportvärdet ökade under 2009 med nästan 13 procent till 93,6 miljarder, vilket är mer än exporten av personbilar, järn och stål tillsammans.
– Ändå har utvecklingen inom besöksnäringen bara börjat. På onsdagen lanserar vi en nationell strategi för svensk besöksnäring, där vi utrett hur den på bästa sätt ska utvecklas fram till år 2020, säger Eva Östling Ollén, vd för SHR.

Turistnäringen omsatte 251,7 miljarder kronor under 2009 och skapade 12 000 nya jobb, enligt Turismens årsbokslut. Imorgon, onsdag, lanseras näringens egen strategi för den framtida utvecklingen, Nationell strategi – hållbar tillväxt för företag och destinationer i svensk besöksnäring.
Strategin har arbetats fram av Svensk Turism, SHR, VisitSweden, Tillväxtverket, Swedavia, Stockholm Visitors Board, Västsvenska Turistrådet/Sveriges Regionala Turistorganisationer och Jordbruksverket

– I det här läget känns det viktigt att näringen själv tar ansvar för den framtida utvecklingen, vilket vi gör med den nationella strategin. I den har vi också satt upp ambitiösa mål för näringens utveckling fram till 2020. Mål som med politikernas stöd och hårda ansträngningar från företagarna mycket väl kan uppfyllas, säger Eva Östling Ollén.

Nationell strategi – hållbar tillväxt för företag och destinationer i svensk besöksnäring lanseras i samband med ett seminarium i Almedalen.

Tid: den 7 juli klockan 13-15
Plats: Lojsta, Wisby Congress

Se Tillväxtverkets pressmeddelande och rapport här: http://www.tillvaxtverket.se/huvudmeny/press/pressmeddelanden/pressmeddelanden/turismenskaparexportintakterochnyajobb.5.74f57d0f1283a4f88ff800015710.html

För högupplöst bild på Eva Östling Ollén, se www.shr.se/bildbank

För mer information och kommentarer, kontakta gärna:
Eva Östling Ollén, vd SHR, 070-3871900, e.ostlingollen@shr.se
Lars Nylander, pressekreterare SHR, 08-762 74 22, l.nylander@shr.se

Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, är bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. SHR samlar drygt 4 000 medlemsföretag med sammanlagt 5 500 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är SHR:s huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. SHR är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv.
Presskontakt: Lars Nylander, 08-762 74 22, l.nylander@shr.se