SHR byter namn till VISITA – Svensk besöksnäring

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR) byter namn till VISITA - Svensk besöksnäring. Det formella namnbytet kommer att äga rum den 23 april 2012.

-          Med VISITA får vi ett namn som på ett mer kärnfullt och slagkraftigt sätt beskriver våra medlemmars verksamhet och den närhet som finns mellan turistföretagen och destinationerna, säger Eva Östling Ollén vd på SHR.

Bakgrunden till namnbytet är att SHR idag omfattar mer än hotell- och restaurangföretag. Våra medlemmar återfinns inom flera sektorer i den svenska besöksnäringen. VISITA – Svensk besöksnäring återspeglar den mångfald av företag som finns inom organisationen och understryker besöksnäringens växande betydelse för tillväxten, men också som arbetsgivare. Allt fler människor jobbar på ett eller annat sätt inom besöksnäringen och inom tio år tror vi att näringen kommer vara dubbelt så stor som idag. Namnbytet till VISITA speglar och kommunicerar denna utveckling.

-          Mer än 100 års erfarenhet av den svenska besöksnäringen är samlad inom SHR. Nu gör vi oss redo för framtiden och byter namn för att bättre beskriva den verksamhet som vuxit fram inom SHR genom åren. säger Claes Bjerkne, styrelseordförande.

Svensk besöksnäring omsatte 255 miljarder 2010 och exportvärdet på besöksnäringens tjänster är högre än bil, järn- och stålindustrins tillsammans. Under 2010 sysselsattes drygt 162 000 personer som ett resultat av besöksnäringen.

-          Svensk besöksnäring är vår nya basindustri. Branschen har en ambition om att fördubblas fram till 2020 och i denna process kommer VISITA att bli en av nyckelaktörerna, både som bransch- och arbetsgivarorganisation, säger Claes Bjerkne.

Det formella namnbytet kommer att ske den 23 april på SHRs årsstämma.

Varumärkesstrategin bakom namnbytet och designen av den nya logotypen har genomförts av den Göteborgsbaserade varumärkesbyrån Innovaform.

För ytterligare information och intervjuer:

Eva Östling Ollén, vd SHR, 070-387 19 00
Claes Bjerkne, ordförande SHR, 070-604 40 60
Thomas Laurell, ansvarig för politisk kommunikation, SHR, 0768-29 03 47

Daniel Erixson, Innovaform, 0704-30 31 11

Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. SHR har cirka 4 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 5 500 verksamheter inom hotell, restaurang och övrig besöksnäring. SHR:s medlemsföretag står för omkring 75 procent av hotell- och restaurangbranschens totala omsättning.
Presskontakt: Thomas Laurell, 08-762 74 52, t.laurell@shr.se