Två guld till Lund i Gymnasie-SM

Gymnasieskolan Vipan i Lund tog hem två guldmedaljer när Gymnasie-SM avgjordes i helgen. I kategorin Servering vann laget med Caroline Radsten och Zander Flamander. I kategorin Hotell vann Isabelle Olsson och Elias Larsson. Som vinnare har de visat sin enorma yrkesskicklighet och är framtidens stjärnor i besöksnäringen. Serveringslaget har dessutom chansen att få tävla i Nordiska mästerskapen i Köpenhamn 2018.

– Jag är grymt imponerad av alla insatser från de tävlande! Lagen hade tuff konkurrens från de andra lagen i respektive tävlingskategori, säger Eva Östling, vd för Visita, som arrangerar tävlingen.

Framtidens stjärnor
Gymnasie-SM är Sveriges äldsta och mest prestigefulla tävling för gymnasister i årskurs 3 på Hotell- och turism- och Restaurang- och livsmedelsprogrammen. Tävlande från hela landet gör upp om segern i fyra olika kategorier: Kök, Servering, Turism och Hotell.

– Det här är framtidens stjärnor inom besöksnäringen. Tack vare de kunskaper de får genom sina utbildningar blir de ett värdefullt tillskott till en näring där det finns gott om jobb, fortsätter Eva Östling.

Stort rekryteringsbehov
Det senaste decenniet har vart femte nytt jobb i Sverige skapats i besöksnäringen. Under de kommande 6-7 åren räknar näringen med att skapa ytterligare ungefär 50 000 nya jobb. Visita arrangerar tävlingen för att lyfta fram yrkesskickligheten, höja statusen bland yrkesutbildningarna och framför allt attrahera fler ungdomar att söka sig till yrken inom besöksnäringen.

– De som går Hotell- och turism- eller Restaurang- och livsmedelsprogrammen är närmast garanterade jobb efter utbildningen. Och för oss i näringen är dessa elever oerhört värdefulla. Därför är det viktigt för oss att bidra till att göra yrkesutbildningen både håller hög kvalitet och är attraktiv och rolig, berättar Visitas utbildnings- och HR-chef Peter Thomelius.

– Vinnarnas insatser går inte obemärkta förbi. De kommer nu bli förebilder för nya tävlande lag i nästa Gymnasie-SM. Jag ser redan fram emot nästa år, när vi får imponeras igen, avslutar Peter Thomelius.

Stina Bengtsson, pressekreterare, Visita
T 46 8 762 74 00
D 46 8 762 74 68
E s.bengtsson@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar cirka 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.