Visita lyfter hållbarhet i besöksnäringens nya bok

Svensk besöksnäring växer så det knakar. Enligt Tillväxtverket omsätter besöksnäringen drygt 275 miljarder kronor och sysselsätter idag cirka 168 000 personer på helårsbasis. Näringen som skapar jobb i hela landet kräver också en genomtänkt hållbarhetsstrategi. En långsiktig förutsättning för framgång och lönsamhet.

Visitas bok ”Spela roll! Vägen till en hållbar svensk besöksnäring” beskriver hur varje företag och verksamhet inom besöksnäring kan skapa en hållbar organisation. Likaså hur de små men gemensamma förändringarna företagare, anställda och medarbetare kan bidra med för en hållbar besöksnäring.
- Många frågar efter definitioner och begrepp när de ska börja med sitt hållbarhetsarbete. Vi hoppas att den här boken ska reda ut begreppen och inspirera företagare att starta resan till en hållbar framtid. Med gemensamma krafter kan näringen göra en oerhörd stor skillnad, säger Eva Östling, vd på Visita.
- Att aktivt arbeta med hållbarhet i företagen bidrar inte enbart till att miljön förbättras utan kan även visa sig vara mycket lönsamt. Det visar bland annat de olika företagsexemplen i boken.

Den 24 september presenterar bokens författare Jan Peter Bergkvist och Eva Östling, Visitas vd, boken tillsammans med flera inspirerande företagarexempel. Besöksnäringens utmaningar och hur ett hållbarhetstänk kan bidra diskuteras bland annat med företagen Max, Sodexo, Barista, Ängavallen och Way Cup.

Media kan föranmäla sig till Tina Loncaric på t.loncaric@visita.se eller på tel. 0767 81 55 65

Datum: 24 september
Tid: kl. 08.00 - 10.00. Frukost serveras från kl. 7.30.
Plats: Scandic Sergel Plaza i Stockholm