Oscarsnominerade Kon-Tiki kommer till Norrköping

Den norska storfilmen Kon-Tiki har sverigepremiär den 22 mars och kommer att visas på biograf Cnema i Norrköping. Kon-Tiki är Norges största och dyraste filmproduktion någonsin och är nominerad för Bästa utländska film på Oscarsgalan.

Kon-Tiki är en dramatisering av Thor Heyerdahls flottfärd från Peru till Polynesien år 1949. Filmen har även en lokal koppling till Norrköping då Norrköpingsuppväxte Bengt Danielsson  var med på sjöfärden över Stilla havet. Rollen som Bengt Danielsson spelas av Gustaf Skarsgård.

Filmen har premiär 22 mars på Cnema och beräknas gå i ungefär en månad på biografen.

Läs mer om filmen på www.cnema.se

För pressrelaterade frågor vänligen kontakta:

Rosanna Nordrup, marknadsansvarig, Cnema
Mobil:  076-798 59 72
Email: rosanna.nordrup@cnema.se

Cnema är Norrköpings kommunala biograf och mediepedagogiska verksamhet samt en del av Visualiseringscenter C. Cnema hör till Kultur- och fritidskontoret i Norrköping, vars uppdrag är att verkar för ett rikare liv för människor i alla åldrar. Cnema erbjuder aktiviteter inom film- och medier som sprider energi och väcker människors lust att skapa, glädjas och leva aktivt i Norrköping. Med tre salonger och integrerat film- och medielabb är Cnema en Sverigeunik verksamhet.

Om oss

Visualiseringscenter C har som mål att inspirera allmänheten, med fokus på barn och ungdomar, till intresse för naturvetenskap och ny medieteknik. Detta gör man genom att exponera och sprida kunskap om samtida visualiseringsforskning, med utgångspunkt i den forskning av världsklass som bedrivs vid Linköpings universitet, Campus Norrköping. Science centret, som ligger mitt i det unika industrilandskapet i centrala Norrköping, bedrivs av det kommunala bolaget Norrköping Visualisering AB. Bolaget ingår i konsortiebildningen Visualiseringscenter C, som är ett resultat av ett nära samarbete mellan Norrköpings kommun, Linköpings universitet, Norrköping Science Park och RISE Interactive C-Studio. Mer om centret på www.visualiseringscenter.se