Regissören Anna Odell kommer till Cnema

Regissören, skådespelerskan och konstnären Anna Odell besöker höstens tredje Vidvinkelvisning på Cnema. Tisdagen den 19 november kan Norrköpingsborna ställa frågor och höra regissören berätta om hennes omtalade debutfilm Återträffen.

I Återträffen bjuder Anna Odell in till en nervig klassåterträff. 20 år har gått sedan eleverna i klass 9 c slutade grundskolan och nu ska de ses igen. Men feststämningen kommer av sig när konflikter kommer upp till ytan och gamla sanningar ifrågasätts. Återträffen är en skarp genomlysning av ledarskap och hyr styrande hierarkier tar sin början. Anna Odell tar ett nytt grepp kring spelfilmen då hon på ett nästintill dokumentärt vis spelar sig själv under en påhittad Återträff.

Anna Odell fick stor uppmärksamhet för sitt examensarbete på Konstfack; Okänd kvinna 2009-349701. Hon har sedan dess varit en tongivande röst på den svenska konstscenen. Återträffen är Anna Odells regidebut.

Det finns möjlighet för pressen att träffa Anna Odell innan visningen för intervjuer.
Kontakta marknadsansvarig Rosanna Nordrup för tider, mobil: 076-798 59 72

Vidvinkel är en samtalsserie som berör olika ämnen och teman med utgångspunkt i film- och mediala gestaltningar. Till Vidvinkel kommer regissörer, konstnärer, samhällsdebattörer och filmälskare av olika slag för att samtala kring aktuella ämnen. Vidvinkel sker en gång i månaden på Cnema och är ett samarrangemang mellan Cnema, Film i Öst, Visualiseringcenter C, Linköpings Universitet (KSM), FORSA, Museet för Glömska, Norrköpings filmfestival Flimmer och Sibship.

För pressrelaterade frågor vänligen kontakta:

Rosanna Nordrup, marknadsansvarig, Cnema
Mobil:  076-798 59 72
Email: rosanna.nordrup@cnema.se

Om oss

Visualiseringscenter C har som mål att inspirera allmänheten, med fokus på barn och ungdomar, till intresse för naturvetenskap och ny medieteknik. Detta gör man genom att exponera och sprida kunskap om samtida visualiseringsforskning, med utgångspunkt i den forskning av världsklass som bedrivs vid Linköpings universitet, Campus Norrköping. Science centret, som ligger mitt i det unika industrilandskapet i centrala Norrköping, bedrivs av det kommunala bolaget Norrköping Visualisering AB. Bolaget ingår i konsortiebildningen Visualiseringscenter C, som är ett resultat av ett nära samarbete mellan Norrköpings kommun, Linköpings universitet, Norrköping Science Park och RISE Interactive C-Studio. Mer om centret på www.visualiseringscenter.se