Rekordmånga deltagare vid Norrköpings visualiseringsgala C Awards

250 personer var på plats när morgondagens stjärnor inom visualisering och interaktion belönades. C Awards är en tävling där innovativa studentprojekt inom visualisering får chansen att bli verklighet. I år fyller arrangören Visualiseringscenter C fem år och passade därför på att krydda C Awards med en extra stor visualiseringsgala.

Sex stolta vinnarlag korades under gårdagskvällen och erhöll tillsammans 60 000 kronor i prispengar. Lagen tog emot priser för sina bidrag i kategorierna: Bästa visuella effekt i film och rörlig bild, Kreativ teknisk tillämpning, Teknisk excellens, Nästa publikmagnet, Bästa affärsmöjlighet och Bästa internaktionsdesign.

Framtidens kompetensbank
Bidragen har en imponerande bredd vad gäller teknisk höjd, idérikedom, och kreativitet, säger Ander Ynnerman, VD för Visualiseringscenter C. Men det är inte bara för de fina priserna eller den höga nivån som den här tävlingen är så häftig – det personliga mötet är minst lika  viktigt. Vi är stolta och glada över att kunna erbjuda den här arenan för interaktion. Den ger inblick och försprång till framtidens kompetensbank.

Tävlingen lockar varje år ett 30-tal bidrag, med studenter från Linköpings universitet, KTH och Chalmers. En jury bestående av forskare och representanter från näringslivet utser vinnarna.

Festkväll på Visualiseringscenter C och Kopparhammaren
Galakvällen började på Visualiseringscenter C med välkomstdrink, mat, och uppvisning av alla tävlande bidrag i Showroom. Konferencier Fredrik Bergling hälsade välkommen och guidade sedan alla gäster genom kvällen. Vid niotiden fortsatte festligheterna inne på Kopparhammaren, där priserna äntligen delades ut till glada och stolta studenter. Festen fortsatte långt in på natten.

Samarbete över programgränser
Visualiseringscenter C i Norrköping är ett världsunikt center för visualisering och medial gestaltning. C Awards har skapats för att främja utvecklingsmöjligheter för universitetsstudenter inom media-, data-, kultur- och konstutbildningar på Sveriges universitet och högskolor. Det är otroligt duktiga studenter som kommer samman, som samarbetar över programgränser och skapar något helt nytt.

– Som ett tecken på hur betydelsefullt C Awards har blivit, kan jag även nämna att Stiftelsen för Strategisk Forskning har anslutit som huvudfinansiär de närmaste tre åren. Det är vi mycket glada över, säger Anders Ynnerman, eftersom det ger oss ännu mer kraft och lust att satsa på att utveckla C Awards till bli en ännu större och nationellt ansedd tävling.

Sex stolta vinnarlag och sex spännande bidrag
I kategorin
Teknisk excellens och vann Oscar Westberg med sitt projekt Procedural Planet Generation. Baserat på avancerade procedurella metoder inom datorgrafik och med en implementation på ny teknisk plattform med WebGL, och en väl fungerande demo, visade Oscar på en teknisk excellens som kan nyttjas i princip överallt.

I tuff konkurrens med övriga nominerade stod projekt Ladybug till slut som vinnare i kategorin Bästa interaktionsdesign. Genom att presentera något nyskapande ihop med lekande lätt interaktion väckte lösningen både inspiration och nyfikenhet kring design och teknik. I vinnarlaget ingick Joakim Deborg, Mikael Zackrisson, Sebastian Piwell, Teodor Vik, Marcus Nygren.

I en klass för sig med en outstanding sammansatt helhet med utmärkt ljud, bild, komposition, 3D samt animering, delades priset för Bästa visuella effekt i film och rörlig bild ut till Looking for Host, ett projekt som gjordes av Filip Kantedal och Simon Hedlund. Juryn menade att det var så filmiskt och stilsäkert genomfört att det mycket väl hade kunnat vara en scen ur en film på bio idag.

I kategorin Kreativ teknisk tillämpning vann projektet DooVR, eftersom det på ett lekfullt och kreativt sätt visade på en spännande användning av både Virtual Reality och avancerad 6D tracking för att skapa modeller i full 3D i en stereoskopisk immersiv miljö. DooVR skapades av Isabelle Forsman, Jonathan Bosson, Olle Grahn och Johan Nordin.

För att vinna i kategorin Bästa affärsmöjlighet var det av yttersta vikt att ha god kännedom om sin kund. I det här fallet kände kunden sig själv. Lösningen i projektet Course Voyager var pedagogisk och tillgänglig med en tydlig nytta för både kund och slutanvändare. Med en tydligt definierad marknad och med potential att kunna levereras till hela världen, fann juryn en produkt färdig att rullas ut för införsäljning. I det vinnande laget ingick Rickard Larsson, Annika Strålfors, Tomas Andersson, Jim Andersson och Erica Bronge.

Kategorin Nästa publikmagnet baserar sig på publikens val. Här har alla haft möjlighet att gå in och rösta på sin favorit. Vann gjorde Speakasso, ett projekt gjort av Alexandre Andrieux, Arthur Câmara, Vera Fuest, Mladen Milivojevic, Midas Nouwens, Konstantina Pantagaki och Nora Tejeda. Speakasso är en webbaserad, interaktiv visualiseringsgenerator som skapar konstnärliga tolkningar av tal och konversationer.

Länkar:
För att se alla bidrag gå in på www.cawards.se/showroom

www.cawards.se
www.visualiseringscenter.se

Kontakt:
Professor Anders Ynnerman
Konsortiedirektör, Visualiseringscenter C
anders.ynnerman@liu.se

Visualiseringscenter C är ett upplevelse- och kunskapscenter – ett publikt Science center med utställningar, en 360° domteater, VR-arena, konferenslokaler, biografsalonger, medialabb, forskningslokaler, restaurang och butik. Visualiseringscenter C har som mål att inspirera allmänheten, med fokus på barn och ungdomar, till intresse för naturvetenskap och ny medieteknik. Detta gör man genom att exponera och sprida kunskap om samtida visualiseringsforskning, med utgångspunkt i den forskning av världsklass som bedrivs vid Linköpings universitet, Campus Norrköping. Science centret, som ligger mitt i det unika industrilandskapet i centrala Norrköping, bedrivs av det kommunala bolaget Norrköping Visualisering AB. Bolaget ingår i konsortiebildningen Visualiseringscenter C, som är ett resultat av ett nära samarbete mellan Norrköpings kommun, Linköpings universitet, Norrköping Science Park och Interactive Institute Swedish ICT. Mer om centret på http://www.visualiseringscenter.se