Virtuella obduktioner löser brott i amerikansk dokumentär – Visas på SVT ikväll kl. 20:00

Regionens visualiseringskompetens lyft fram i det amerikanska vetenskapsprogrammet NOVA som undersöker dagens skakiga tillstånd inom kriminalteknisk vetenskap. De tittar närmare på banbrytande lösningar, bland annat det Virtuella obduktionsbordet från Sverige, som kan hjälpa utredarna att sätta rätt brottslingar bakom lås och bom.

-          Det är oerhört kul att svensk forskning och utveckling uppmärksammas internationellt på detta vis säger professor Anders Ynnerman, Visualiseringscenter C. Resultaten baseras på ett mångårigt interdisciplinärt samarbete mellan tekniker och medicinare, vi är bra på det i Sverige.

Tekniken i det Virtuella Obduktionsbordet är resultatet av en medveten satsning inom visualisering, med ursprung i forskningen vid Linköpings universitet. I kvällens program lyfts det tvärvetenskapliga samarbetet och forskningen kring medicinsk bild, visualisering och interaktion och hur tekniken kan hjälpa till för att lösa brott. En månad efter Sverigepremiären sänds programmet i Amerikansk TV och sedan i andra delar av världen. Inspelningen genomfördes förra sommaren på CMIV I Linköping och Visualiseringscenter C I Norrköping med stöd från Marknadsbolaget - East Sweden.

På Visualiseringscenter C i Norrköping visas virtuella obduktioner i centrets domteater på Kulturnatten den 29/9. Se visualiseringscenter.se för information.

Från SVT
Del 4 av 18: Kriminalteknik under luppen. DNA, fingeravtryck och annan kriminalteknisk bevisning betraktas ofta som facit i brottmål. Men övertron på tekniska bevis har skickat många oskyldiga i fängelse. En man greps för terrorbombningarna i Spanien för att hans fingeravtryck liknade någon annans. En oskyldig dömdes till livstids fängelse för att rättsläkaren felbedömde ett tandavtryck. Här granskas dagens kriminalteknik samtidigt som framtidens möjligheter undersöks. Kan man till exempel obducera någon utan att röra kroppen? Programledare: Victoria Dyring. Även i SVT2 20/9, SVT2 21/9 och SVT2 22/9

För mer information och anmälan kontakta
Magdalena Allgren – Marknadsansvarig
magdalena.allgren@visualiseringscenter.se

Om det Virtuella Obduktionsbordet
Det virtuella obduktionsbordet är ett intuitivt sätt att interagera med stora tredimensionella medicinska bilder. Bordet, som är framtaget i nära tvärvetenskapligt samarbete mellan Interactive Institute, Visualiseringscenter C, CMIV, Linköpings Universitet och Norrköpings Science Park. Det virtuella obduktionsbordet har genererat stor internationell uppmärksamhet och har visats upp över hela världen, bland annat på världsutställningen i Shanghai. Innovationen har genom företaget Sectra lanserats på den internationella kliniska marknaden och finns även tillgänglig för publika kunskapsinstitutioner såsom museer och science centers.

Visualiseringscenter C är ett upplevelse- och kunskapscenter och en publik mötesplats med utställningar, en domteater, VR-arena, konferenslokaler, biografsalonger, medialabb, forskningslokaler, restaurang och butik. Visualiseringscenter C har som mål att exponera och sprida kunskap om samtida visualiseringsforskning, med utgångspunkt i den forskning av världsklass som bedrivs vid Linköpings universitet, Campus Norrköping. Centret, som ligger mitt i det unika industrilandskapet i centrala Norrköping, är ett resultat av ett nära samarbete mellan Norrköpings kommun, Linköpings universitet, Norrköping Science Park och Interactive Institute.

Mer om centret på http://www.visualiseringscenter.se