Facebook stoppar barnens berättelser

IOGT-NTO-rörelsens kampanj Vit jul är inne på sluttampen för sjunde året i rad. Med över 15 000 ställningstaganden och 104 000 gillningar på Facebook är kampanjen populärare än någonsin. En nyhet för i år är en Facebook-app där användarna kan välja att låna ut sin status den 23 december till en berättelse från Vit juls berättarvägg. Berättelser från personer som delar sina upplevelser som barn under jular där alkoholen tagit för stor plats. Under en helg använde över 5000 personer appen och efter det blockerades den av Facebook som misstänkt spam. Trots upprepade försök från Vit jul att häva blockeringen har inget hänt och de dryga 5000 publiceringar av berättelser som skulle skett den 23:e kommer därmed inte att bli av.

— En av de viktigaste sakerna vi vill lyfta med Vit jul-kampanjen är just hur barn upplever vuxnas alkoholkonsumtion och att sätta barnen i fokus när det kommer till julfirandet. Att Facebook blockerar tusentals delningar av berättelser om hur det är att växa upp i ett hem där alkoholen tar för stor plats gör oss oerhört besvikna, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

— Vi vill att fler barn ska få uppleva den magi som julen borde innebära och Facebooks agerande går stick i stäv med det arbetet, fortsätter Anna Carlstedt.

Vit jul-kampanjen är inne på sitt sjunde år men fortsätter växa och skapa diskussioner och reflektioner kring jul och alkohol. Hundratals aktiviteter för barn, unga och familjer arrangeras också av IOGT-NTO-rörelsen runt om i Sverige under julhelgerna.

— Det är sjunde året som kampanjen bedrivs, men frågan fortsätter att beröra och skapa diskussion. För oss är det viktigt att våga bryta mot alkoholnormen även vid julfirandet. Man förlorar inget på att fira in julen med alkoholfritt, men det finns mycket att vinna, avslutar Anna Carlstedt.

Läs mer om Vit jul på www.vitjul.se eller på Vit juls Facebooksida www.facebook.com/vitjul

Kontakt:

Anna Carlstedt, förbundsordförande, IOGT-NTO

Johnny Foglander, pressekreterare IOGT-NTO

Vit jul genomförs för sjunde året i rad 2013 och är en kampanj som drivs av IOGT-NTO-rörelsens fyra förbund: IOGT-NTO, Ungdomens Nykterhetsförbund, IOGT-NTOs Juniorförbund och Nykterhetsrörelsens Scoutförbund. Kampanjens vision är att fler barn ska få en Vit jul genom att lyfta fram barnens situation och behov i förhållande till vuxnas alkoholkonsumtion, speciellt kring julhelgen, att få fler vuxna att avstå alkohol under julhelgen och att genomföra alkoholfria aktiviteter för familjer. Mer information finns på www.vitjul.se

Citat

Anna Carlstedt