“Julen var min tills Kalle Anka var över”

Kampanjen Vit Jul, om alla barns rätt till en alkoholfri jul, går in i slutspurten och närmar sig 10 000 ställningstaganden och 100 000 följare på Facebook.  Många stödjer kampanjen genom att ta ställning och fira en jul utan alkohol. I år deltar kända ambassadörer så som bloggerskan Underbara Clara,  Project Runway-vinnaren Naim Josefi och LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson i arbetet för en Vit Jul.

- Allt fler stöder kampanjen men samtidigt är behovet stort. Alla barn har rätt till en jul utan alkohol, men YouGov har genomfört en undersökning som visar att var fjärde svensk tror att han eller hon kommer att vara berusad vid något tillfälle under julen – det är tre gånger så många som bland fransmännen, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

På Vit Juls hemsida kunde man i år anonymt dela med sig av sina minnen från tidigare julfiranden. I dagsläget finns ett åttiotal berättelser publicerade. Många berättelser vittnar om jular där även mindre mängder alkohol skapat oro eller olust. Nedan följer ett utdrag från en av berättelserna, kallad “Julen var min tills Kalle Anka var över”:

Kommer speciellt ihåg en jul då mamma och pappa tog med mig till min ena kusins mormor på kvällen. Drycken flödade och dom blev rejält berusade . När vi gick hem sent på natten så frågade mamma om jag hade haft en bra jul. – nej sa jag det var nog min värsta. Då blev mamma ledsen och frågade varför och då sa jag att det var för att dom druckit. Då sa hon att om jag sa så 1 gång till så skulle hon ta livet av sig”

- De berättelser vi får in känns i magen och visar så tydligt att alkohol och jul inte hör ihop, varken för barn eller för familjer. Jag hoppas många väljer att fira en Vit Jul och vi fortsätter jobba för att fler barn ska få den möjligheten, avslutar Anna Carlstedt.

Alla berättelser finns på Vit Juls hemsida: http://www.vitjul.se

YouGov:s undersökning: http://www.yougov.se/wp-content/uploads/2012/12/YouGovEurotrackerDec2012.pdf

Kontakt:

Anna Carlstedt, förbundsordförande, IOGT-NTO

Linda Tjälldén, verksamhetsutvecklare, Vit Jul

Vit Jul genomförs för sjätte året i rad 2012 och är en kampanj som drivs av IOGT-NTO-rörelsens fyra förbund: IOGT-NTO, Ungdomens Nykterhetsförbund, IOGT-NTOs Juniorförbund och Nykterhetsrörelsens Scoutförbund. Kampanjens vision är att fler barn ska få en Vit Jul genom att lyfta fram barnens situation och behov i förhållande till vuxnas alkoholkonsumtion, speciellt kring julhelgen, att få fler vuxna att avstå alkohol under julhelgen och att genomföra alkoholfria aktiviteter för barn och unga. Mer information finns på www.vitjul.se

Julen var min tills Kalle Anka var över
Anonym berättelse