Första spadtaget för Scandinavian Life Science och S:t Erik Eye Center of Excellence

Report this content

I Hagastaden inleds nu byggnationen av Vitartes projekt Scandinavian Life Science, två fastigheter för vård, forskning, utbildning och näringsliv. En stor del av detta är utvecklandet av ett Eye Center of Excellence där S:t Eriks Ögonsjukhus etablerar sig tillsammans med akademi och näringsliv för att skapa världsledande ögonsjukvård.

Under onsdagen firades starten av byggnationen med tal och en ceremoniell sprängning. Medverkade på scen gjorde Paul Lindquist, fastighets- och investeringslandstingsråd Stockholms läns landsting, Inger Andersson, styrelseordförande S:t Eriks Ögonsjukhus, Anders Boman, vd S:t Eriks Ögonsjukhus samt Steinar Stokke, vd Vitartes.

Projektet Scandinavian Life Science är Vitartes bidrag till utvecklingen av morgondagens life science i Sverige. Här kommer erbjudas ett läge i det framväxande life science-klustret i Hagastaden, mindre än 200 meter från huvudentrén till Nya Karolinska Solna. Kärnan i projektets koncept är miljöer där sjukvård, forskning, utbildning och näringsliv integreras och samverkar.

”Idén för Scandinavian Life Science är utveckling av ett projekt som ger hög grad av integration och som skapar synergier och mervärden för alla inblandade” säger Steinar Stokke, vd för Vitartes. ”Vi eftersträvar en produktiv mix av hyresgäster där alla har en ambition att dela kunskap och erfarenheter och samverka.”

Projektet består av två fastigheter; Patienten och Princeton. Vitartes har sedan tidigare erhållit tilldelning av hyresavtalet för nya S:t Eriks Ögonsjukhus och konceptet Eye Center of Excellence, vilket kommer inrymmas i Patienten. Syftet med konceptet är att stimulera utvecklingen av modern ögonsjukvård genom att möjliggöra möten mellan avancerad vård, forskning, utbildning och näringsliv till nytta för dagens och morgondagens patienter.

Inflytt beräknas för Patienten till Q4 2019/Q1 2020 och för Princeton till Q3/Q4 2020.

För vidare frågor hänvisas till
Steinar Stokke – VD, Vitartes AB 0768 80 54 53

Vitartes är ett projektutvecklingsbolag med fokus på fastigheter inom sektorn för Life Science. Bolaget ägs till lika delar av Hemsö Fastighets AB och SveaNor AB. Med anledning av att Hemsö är predestinerad ägare och förvaltare för de utvecklade fastigheterna konsolideras Vitartes AB till 100 % i Hemsökoncernen.

Taggar:

Citat