Hej Ruby vinner historiskt designpris!

Report this content

Kinas DIA Gold tilldelas Linda Liukas Hej Ruby och blir det största designpris som någonsin tilldelats en finsk designer.

Författaren Linda Liukas har tilldelats DIA Gold, Design Intelligence Awards förstapris, för de internationellt hyllade böckerna Hej Ruby som bygger på hennes kreativa utbildningsfilosofi om programmering för barn. För Liukas, grundare av Rails girls och pionjär, kom priset som en överraskning:

“I’ve thought of myself as perhaps an illustrator and an author, not as a designer. During the competition I realized that Hello Ruby actually represents educational design: I design what parents and schools should teach to children about the world that is becoming increasingly technological.”

Prissumman är 130 000 euro, det största pris som någonsin tilldelats en finsk designer.

Linda Liukas, som nu på torsdag kommer till Vetenskapsfestivalen i Göteborg för att föreläsa om just programmering för barn, hälsar glatt från TED i New York:

”Det här priset har gjort mig så fantastiskt glad! Och jag är även så glad för att böckerna blivit så populära i Sverige - ett stort grattis till alla svenska kids som snart får programmering på schemat! Jag önskar er alla magiska stunder i teknologins värld tillsammans med Ruby!”

Design Intelligence Award är det första priset för industriell design som delas ut av en akademisk institution i Kina: ” […] for the evaluation, promotion and collaboration of design, also a world-wide interdisciplinary competition encompassing art, technology and commerce […]”.

Liukas kommer att använda prispengarna för att fortsätta främja arbetet med Hej Ruby i Kina.

“What touched me the most were the young Chinese women coming to congratulate me, feeling that this was their win, too. In the future, I want to continue to be a role model for all the careers and expertise that can take place in the technology field.”

Om Hej Ruby-böckerna:

Hej Ruby : äventyr i datorernas magiska värld

Hej Ruby och datorns hemliga port

Om: Linda Liukas

Linds Liukas är en centralgestalt inom programmeringsvärlden. Hon är medgrundare av Rails Girls, en världsomspännande ideell rörelse som lär ut programmering till unga tjejer. Linda har fått utmärkelsen Ruby Hero, blivit utsedd av EU-kommissionen till Finlands Digital Champion och tilldelats finska statens barnkulturpris. Hennes TED Talk har över en miljon visningar.

Kontakt

Linda Liukas är keynote speaker vid Vetenskapsfestivalens skolprogram den 18:e maj 2017. Hon finns tillgänglig för intervjuer eftermiddagen den 17/5 samt förmiddagen den 18/5. Innan och efter kan intervjuer göras via telefon och mejl.

Kontakt: Ulrika Bergwall, ulrika@volante.se, 0731807409

Ulrika Bergwall

ulrika@volante.se

0731807409

Volante AB är ett forskningsbaserat kunskapsföretag med visionen att bidra till en klokare och roligare värld. Det sker genom att utveckla, samla och sprida kunskap.

Snabbfakta

Linda Liukas är en centralgestalt inom programmeringsvärlden och medgrundare av Rails Girls, en världsomspännande ideell rörelse som lär ut programmering till unga tjejer. Linda har fått utmärkelsen Ruby Hero, blivit utsedd av EU-kommissionen till Finlands Digital Champion och tilldelats finska statens barnkulturpris. Hennes TED Talk har över 1,5 miljon visningar.