Volatis dotterkoncern Lomond Industrier förvärvar Pagnol Gruppen i Malmö

Volati-ägda Lomond Industrier förvärvar Pagnol Gruppen AB i Malmö med bland annat bolagen Miljöcenter och Bröderna Berglund. Därmed stärker Lomond Industrier sitt erbjudande till fackhandeln inom hem och trädgård. Tilläggsförvärv till befintliga dotterkoncerner är en central del i industrigruppen Volatis strategi för att skapa långsiktig och lönsam tillväxt.

Den nordiska handels- och industrikoncernen Lomond Industrier i Malmö har idag tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Pagnol Gruppen AB i Malmö. Pagnol Gruppen redovisade för 2015 en omsättning om cirka 100 Mkr och ett rörelseresultat före avskrivningar om cirka 17 Mkr. Efter förvärvet kommer Lomond Industrier att ha en omsättning på drygt 1 200 Mkr.

I Pagnol Gruppen ingår bland annat Bröderna Berglund AB samt Miljöcenter i Malmö AB, som är en ledande leverantör av produkter inom hem och trädgård. Förvärvet ingår i en långsiktig strategi att bredda Lomond Industriers verksamhet genom närvaro i nya marknadssegment.

”Vi utvärderar löpande möjligheter för våra dotterkoncerner att växa genom värdeskapande tilläggsförvärv. Lomond Industrier, med sina starka plattform för inköp och distribution för fackhandeln i Norden, passar utmärkt för komplettering med ytterligare verksamheter av hög kvalitet”, säger Mårten Andersson, VD i Volati.

”Det är glädjande att vi genom förvärvet av Miljöcenter stärker vår position i trädgårdssegmentet som vi bedömer ha potential att fortsätta växa”, kommenterar Lomond Industriers VD Mårten Sundberg.

Sammantaget beräknas förvärvet ha en positiv resultatpåverkan för Volati under innevarande räkenskapsår. Samtliga aktier i Pagnol Gruppen AB förvärvas för en köpeskilling om cirka 114 Mkr. Förvärvet finansieras av befintlig kreditfacilitet i Volati. Tillträde av aktierna har skett idag.

Engelbrektsplan, 114 34 Stockholm, Tel: 08-21 68 40

Volati är en svensk industrigrupp, grundad 2003, som förvärvar nordiska, välskötta bolag och utvecklar dessa med fokus på långsiktigt värdeskapande. Volatis strategi är att bygga vidare på företagens identitet och entreprenörsanda, och därtill addera finansiella resurser, kunskap och processer. Volati består av åtta dotterkoncerner med verksamheter i 15 länder med en årlig omsättning om cirka 3 miljarder kronor (proforma för förvärvet av Lomond Industrier). Volatis preferensaktie handlas på Nasdaq First North Premier och Avanza Bank är bolagets Certified Adviser. Ytterligare information finns på www.volati.se.