• Volati/

Volati förvärvar NaturaMed Pharma – och laddar för fortsatt tillväxt med Mårten Andersson som VD

Report this content

Investeringsföretaget Volati kan snart summera ytterligare ett framgångsrikt verksamhetsår. Under det elfte året i bolagets historia förvärvades tre nya bolag, samtidigt som ett bolag lämnade gruppen. Sammantaget uppgick värdet av dessa transaktioner till cirka 1,2 mdkr.

Men ambitionerna är högre och medgrundare och tidigare VD Patrik Wahlén kommer nu att helt fokusera på förvärv, när Mårten Andersson blir ny verkställande direktör.

– Jag har följt Volatis företagsbygge sedan starten 2003 och fick möjlighet att ansluta 2013 som VD för Besikta Bilprovning, som då blev en del av Volati. Det känns verkligen otroligt roligt att nu få möjligheten att arbeta tillsammans med samtliga Volati bolag, säger Mårten Andersson, som tidigare var dotterbolagschef och sedermera koncernchef för Skandia.

– Vi är passionerade entreprenörer och företagsbyggare. Med Mårten som ansvarig för vår ägarroll att utveckla våra bolag till att bli ännu bättre, kan jag helt koncentrera mig på att identifiera och genomföra ytterligare förvärv. Vi ser att vårt sätt att arbeta som aktiva ägare ger mycket goda resultat och vi vill gärna använda vår metod i fler företag, säger Patrik Wahlén.

Nu förvärvar Volati NaturaMed Pharma, som säljer ett eget sortiment av framförallt kosttillskott direkt till konsument via postorder eller abonnemang i Norge, Finland och Sverige. Under de senaste 12 månaderna fram till den 31 mars 2014 omsatte NaturaMed Pharma 192 mkr och hade ett rörelseresultat före avskrivningar om 50 mkr.

I slutet av 2013 förvärvades barnklädesföretaget me&i med en omsättning på cirka 250 mkr, med målet att ytterligare utveckla detta bolags verksamhet, framför utanför Sverige. Under hösten avyttrades TeamOlmed till den världsledande tillverkaren Össur efter att Volati genomfört en strukturaffär och investerat i moderna produktions-anläggningar, ett effektivare inköpssystem och en gemensam IT-plattform.

Volati startades 2003 av Karl Perlhagen och Patrik Wahlén och skapar värde genom professionellt, aktivt och ansvarsfullt utövande av ägarrollen i ett antal utvalda bolag som ägs utan exitperspektiv. Volati omsätter 1,9 mdkr och tillväxten är ett resultat av förvärv och aktivt långsiktigt ägande med bland annat exportsatsningar, produktutveckling och struktur affärer.

Mårten Andersson, VD Volati
+46 (0)72 – 735 42 84