Ökade leveranser för Volkswagen-koncernen

• 759 400 bilar (+6,3 procent) levererades till kunder i augusti
  • 6,66 miljoner bilar (+1,8 procent) levererades under januari-augusti

Volkswagen-koncernen ökade leveranserna med 6,3 procent under augusti då 759 400 fordon lämnades över till kunder runt om i världen. Totalt uppgick leveranserna under januari-augusti till 6,66 miljoner fordon, vilket är en ökning med 1,8 procent jämfört med samma period förra året.

− Samtliga koncernens märken uppvisade en solid utveckling i augusti och under årets åtta första månader. Detta understryker kundernas förtroende för våra varumärken. Våra modeller visade särskilt god utveckling i Asien-Stillahavsområdet och Europa. Likväl är vår uppgift framöver att stärka och utöka detta förtroende, särskilt på den nordamerikanska marknaden, säger Fred Kappler, Volkswagen-koncernens försäljningschef.

Koncernen levererade 2,78 miljoner nya fordon (+3,1 procent) till kunder i Europa under de åtta första månaderna, varav 264 500 (+8,3 procent) levererades i augusti. 215 700 fordon (+8,5 procent) levererades i augusti till kunder i Västeuropa. Spanien och Tyskland (+11,6 procent) visade särskilt starkt momentum. Likaså uppvisade marknaderna i Central- och Östeuropa en solid tillväxt på 7,1 procent. Utveckligen var särskilt god i Polen, tack vare de två volymmärkena Volkswagen och Skoda.

På den svenska marknaden har Volkswagen Group Sverige hittills i år, januari-augusti, levererat 66 208 personbilar. Det är en ökning med 10,0 procent, vilket är en bättre utveckling än totalmarknaden som ökat med 9,2 procent. Vad gäller lätta lastbilar upp till 3,5 ton har Volkswagen Transportbilar hittills i år levererat 10 094 fordon (+16,7 procent).

Koncernen levererade i augusti 84 400 bilar (-1,1 procent) till kunder i Nordamerika. Även om tillväxten i Mexiko förblev stark, så fortsatte leveranserna i USA att minska (-3,8 procent). Situationen i Sydamerika är fortsatt spänd som en följd av att det svåra makroekonomiska läget kvarstår. 292 600 fordon levererades i regionen under januari-augusti (-25,3 procent).

Det är fortsatt solid tillväxt i Asien-Stillahavsområdet. Leveranserna i augusti ökade med 14,9 procent och uppgick till 347 000 bilar, varav 323 600 (+19,7 procent) lämnades över till kunder i Kina. 2 700 000 fordon (+7,0 procent) leverades i Asien-Stillahavsområdet under perioden januari-augusti, varav 2 471 600 (+9,4 procent) till den kinesiska marknaden.

För mer information om leveranser per marknad och per märke, se bifogad PDF.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2015 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 93 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 27 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 12 600 lätta transportbilar vilket är 28 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 9,9 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2015.